Strijd om logo Scania en Saab
STOCKHOLM (ANP/AFP) – Truckfabrikant Scania ligt dwars bij de overname van Saab door een groep Aziatische investeerders. De twee Zweedse bedrijven maakten ooit deel uit van hetzelfde concern en delen nog altijd het beroemde logo met een gekroonde rode griffioen. Scania wil dat beeldmerk echter niet delen met de nieuwe eigenaars van Saab, zo liet een woordvoerder donderdag weten.
Saab ging eind vorig jaar failliet, amper 2 jaar nadat de Nederlandse sportwagenmaker Spyker het zieltogende bedrijf had overgenomen van General Motors. In juni maakten de curatoren bekend dat een groep investeerders uit voornamelijk Japan en China het merk nieuw leven wil inblazen door elektrische auto’s te gaan maken.
Scania stelt echter dat het er niet aan zal meewerken dat het oude logo op niet-Zweedse auto’s komt te staan. „Scania gebruikt dit logo al sinds 1911”, aldus de zegsman. „Wij willen niet dat ons symbool gebruikt wordt op een manier die schadelijk kan zijn voor ons merk.”
De rode griffioenkop met blauwe kroon is ontleend aan het wapen van de Zweedse provincie Skåne. Ook het defensieconcern Saab AB gebruikt hetzelfde beeldmerk. De straaljager Saab Gripen, een van de paradepaardjes van dat bedrijf, ontleent zijn naam aan het Zweedse woord voor griffioen.