Teleurstelling over uitspraak tv-spotje energiebedrijf
De Bond tegen het vloeken betreurt de uitspraak van de Reclame Code Commissie over de commercial “Ik Zeg Zon” van de Nederlandse Energie Maatschappij (NEM). In een reactie noemt de Bond de uitspraak maandag „spanningsloos.”
De commissie erkent enerzijds dat de commercial kwetsend kan zijn, maar oordeelt anderzijds dat er geen sprake is van nodeloos kwetsen, zegt de Bond.
In het animatiefilmpje van de NEM wordt een link gelegd tussen het scheppingsverhaal en een commerciële actie voor zonne-energie. Ik zeg, doen!, laat ’God’ aan het eind van het filmpje weten. De Reclame Code Commissie ontving de afgelopen tijd meerdere klachten over het spotje.
De RCC oordeelt dat de commerical niet nodeloos kwetsend is, en ook niet in strijd is met de goede smaak of het fatsoen. Een verwijzing naar het scheppingsverhaal is op zich niet laakbaar, stelt de commissie.
Volgens de Bond tegen het vloeken schendt de commercial de identiteit van een groep mensen. „Het is van belang dat de samenleving respectvol omgaat met dergelijke gevoelens. Dat deze commercial wordt toegestaan kan worden gezien als vrijbrief voor reclamemakers om religieuze gevoelens te kwetsen.”
Eerder nog gaf de NEM aan te overwegen de commercial aan te passen. Dat is niet gebeurd.