Binnenland

PvdA: harde eisen aan vliegmaatschappijen

DEN HAAG (ANP) – De PvdA wil dat staatssecretaris Joop Atsma (Luchtvaart) met luchtvaartmaatschappijen om tafel gaat en harde eisen stelt aan de afwikkeling van klachten van passagiers over vertragingen. Die is nu zeer onder de maat, vindt PvdA-Kamerlid Lea Bouwmeester.

10 August 2012 10:02Gewijzigd op 14 November 2020 22:35
Vliegtuigen van EasyJet op Schiphol. Foto ANP
Vliegtuigen van EasyJet op Schiphol. Foto ANP

Zij trok de afgelopen tijd 45 klachten van passagiers na bij zes maatschappijen: KLM, Lufthansa, Ryanair, easyJet, Arke en Transavia. De reacties die ze daar kregen waren frustrerend. De PvdA eist van de maatschappijen dat ze passagiers eerlijk, juist en volledig informeren over hun in EU-regels omschreven recht om geld terug te krijgen bij een vertraging van meer dan 3 uur.

„Het eerste probleem is dat de informatie van maatschappijen over vertragingen oneerlijk, onjuist en onvolledig is. Veel mensen komen niet eens tot het indienen van een klacht en als ze het wel doen, wordt die vaak afgewezen”, zegt Bouwmeester in een toelichting op berichtgeving door RTL Nieuws.

„Het lijkt soms meer op vleesvervoer dan passagiersvervoer. De maatschappijen worden niet op de vingers getikt en schofferen de reiziger. Hun eigen geschillencommissie hebben ze opgeheven.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer