Evangelicals in VS meest actief met sociale media
WASHINGTON – Evangelicale christenen in de VS gebruiken sociale media veel vaker voor religieuze doeleinden dan leden van andere christelijke geloofsgemeenschappen.
Dat blijkt uit een deze week gepubliceerd onderzoek van het Amerikaanse Public Religion Research Institute onder ruim duizend volwassenen. Het instituut maakt in het rapport een vergelijking tussen het gebruik van sociale media voor religieuze doeleinden door blanke evangelicalen, blanke liberale („mainline”) protestanten en rooms-katholieken.
Bijna een op de vijf (19 procent) van de ondervraagde evangelicale christenen zegt wel eens berichten over zijn kerkbezoek op sociale media te plaatsen. Bij liberale protestanten is dat 6 procent en bij rooms-katholieken 2 procent. Een kwart van de evangelicalen heeft wel eens een preek gedownload of online beluisterd, tegen 6 procent van de liberale protestanten en rooms-katholieken.
Evangelicalen zeggen ook vaker dat hun kerkelijke gemeente sociale media gebruikt of in kerkdiensten gebruikmaakt van mediatechnologie. Veertig procent geeft aan dat zijn gemeente een actieve Facebookpagina of een interactieve website heeft, tegen 29 procent van de liberale protestanten en 13 procent van de rooms-katholieken. Ook geeft 49 procent van de ondervraagde evangelicalen aan dat zijn gemeente televisie- of multimediaschermen gebruikt tijdens kerkdiensten. Bij liberale protestanten is dat 39 procent, bij de rooms-katholieken 11 procent.
Van de Amerikanen die actief zijn op Facebook zegt de helft op de socialenetwerksite nooit iets te melden over zijn eigen religieuze overtuigingen. Een op de vijf Amerikanen geeft aan zichzelf op Facebook te omschrijven als ”christen”, 9 procent noemt zichzelf rooms-katholiek, terwijl 4 procent zich op Facebook bewust aanduidt als atheïst, agnost of niet-religieus.