PCM Uitgevers gaat snijden in kosten
PCM Uitgevers, uitgever van onder meer de Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw, heeft een belabberd eerste halfjaar achter de rug.
Mede door het dalende advertentievolume bij zowel de landelijke als regionale kranten zakte de nettowinst met bijna de helft tot 6 miljoen euro, meldde de uitgever donderdag. De onderneming geeft geen verwachting voor het resultaat voor de rest van dit jaar.
De omzet kwam uit op 326,5 miljoen euro, tegenover 356,3 miljoen in de eerste helft van vorig jaar. De omzet uit advertenties voor de landelijke en de regionale kranten daalde met bijna 22 procent.
Alle PCM-kranten moeten nog dit jaar 5 procent bezuinigen. Dat heeft echter „voorlopig” geen effect op de werkgelegenheid, aldus PCM. De kranten zijn goed voor ongeveer 73 procent van de totale omzet van de uitgever. De kostenbesparing zou daarmee op jaarbasis uitkomen op circa 24 miljoen euro.
De PCM-directie heeft de kranten zelf verantwoordelijk gemaakt voor hun financiële situatie. „Daardoor kunnen ze zelf bekijken op welk gebied te veel kosten worden gemaakt en daarin gaan snijden”, zei een woordvoerder van het uitgeversconcern. Op welk gebied kranten gaan snijden, kon de woordvoerder van PCM niet zeggen. „Maar je moet bijvoorbeeld denken aan het aantal pagina’s, internet, de magazines op zaterdag of de inkoop van freelancers.”
Ten opzichte van de eerste zes maanden van vorig jaar onderging PCM een aantal veranderingen. Zo werden het dagblad Het Parool en de huis-aan-huistak Weekmedia verkocht. Ook uitgeverij CrossPoints en IBO Slot Zeist gingen de deur uit. Het afstoten van nog meer onrendabele krantentitels is volgens de woordvoerder „niet aan de orde.”
Uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum werd toegevoegd aan PCM. Door die overname steeg de omzet in het bedrijfsonderdeel Algemene Boeken 24 procent, autonoom daalde de omzet licht. Bij het onderdeel Educatieve Uitgaven nam de omzet met 12,4 procent toe ten opzichte van het eerste halfjaar van 2002.