Burgemeesters boos op Peijs
De burgemeesters van elf gemeenten in de buurt van de vijf Betuwelijn–tunnels zijn boos op minister Peijs van Verkeer, omdat zij hen de schuld in de schoenen schuift van de peperdure sprinklers in die tunnels. Volgens de gemeenten en de brandweer zijn die spoeiers wel degelijk veel veiliger dan goedkopere alternatieven.
Dat zegt burgemeester J. de Ruiter van Zevenaar, die namens het elftal het woord voert. Volgens hem kan de zware ventilatie die Peijs voor bestrijding van branden wilde installeren „levensgevaarlijk" zijn. De minister meent dat beide systemen even goed bescherming bieden en baseert zich daarbij op een rapport van TNO. Ventilatie kost 65 miljoen minder dan sprinklers.
Tot verbijstering van de Tweede Kamer maakte Peijs woensdag in een debat duidelijk dat het kabinet „zijn verlies moet nemen". Omdat gemeenten weigeren vergunningen aan te passen, moeten de sprinklers geïnstalleerd worden. Verzet van het kabinet zou leiden tot lange procedures met bijbehorende kosten.
De burgemeesters zijn kwaad over het beeld dat zij zonder argumenten halsstarrig zijn en daarmee belastinggeld verkwisten. Na het TNO–rapport hebben de burgemeesters én het ministerie immers samen een tweede rapport laten maken en dat stelt dat zware ventilatie wel degelijk gevaarlijk kan zijn.
Volgens dit SAVE–rapport bestaat er zonder sprinklers een grotere kans op een ‘domino–effect’ tussen brandende wagons. Als er een trein met gevaarlijke stoffen in lichterlaaie staat, kan dit levensgevaarlijk zijn. De burgemeesters en het Nederlands Instituut voor Brandweer en Rampenbestrijding (NIBRA) geloven niet dat er dan alleen niet–giftige rook uit de tunnel komt, zoals Peijs woensdag zei.
De kans op een ongeluk in de tunnels is volgens berekeningen eens in de 1,8 miljoen jaar. „Maar als het morgen is, sta ik voor de camera’s", voorspelt De Ruiter. „Dan kan ik niet tegen mijn burgers zeggen: er staat een trein met gevaarlijke stoffen in brand, maar gaat u maar rustig slapen."
Japan is het enige land waar ook sprinklers in spoortunnels hangen, maar daar rijden personentreinen door en de Betuweroute is alleen voor goederenvervoer.
De Ruiter spreekt namens zijn eigen gemeente Zevenaar en zijn collega’s uit Rotterdam, Zwijndrecht, Hendrik–Ido–Ambacht, Papendrecht, Alblasserdam, Graafstroom, Giessenlanden, Lingewaard, Rijnwaarden en Duiven.