Economie

Nederlanders bakken brood vaker zelf af

Nederlanders bakken ze steeds vaker zelf bruin. In de eerste helft van dit jaar is 14 procent meer voorgebakken brood verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Gebakjes zijn minder populair geworden met een afname van de verkoopaantallen met 1 procent. Dat heeft het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) donderdag gezegd.

ANP
4 September 2003 14:54Gewijzigd op 14 November 2020 00:32

Voorgebakken brood is een luxeproduct. Toch kiezen Nederlanders steeds vaker voor de goedkopere varianten. „Er is een algemene verschuiving naar discount. Dat betekent dat de gemiddelde prijs van de producten daalt", aldus een woordvoerder van de NBC.

De Nederlandse consument is vooral meer voorgebakken stokbrood gaan kopen. De toename van de vraag naar voorgebakken brood betekent volgens de woordvoerder overigens niet dat mensen minder afgebakken brood zijn gaan eten.

Nederlanders lieten wel vaker het gebakje staan in de vitrine. Vooral taarten en vlaaien werden minder verkocht.

Volgens NBC hebben bakkerijen in het eerste halfjaar marktaandeel verloren aan supermarkten en warenhuizen. „Bij brood is het marktaandeel van de bakkers gedaald van 20,9 procent in het eerste halfjaar van 2002 naar 19,6 in de eerste zes maanden van 2003. De supermarkten en warenhuizen stegen in marktaandeel met 2,5 procent en bezitten nu 73,2 procent", aldus de organisatie.

Nederlanders kopen hun gebak ook steeds vaker bij de supermarkt. De supermarkten en warenhuizen hebben op dit moment 60,8 procent van de markt in handen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer