Economie

Amerikaan 650 uur per jaar druk met e-mail

WASHINGTON – E-mail is een niet meer weg te denken onderdeel van het kantoorbestaan. Volgens berekeningen van het McKinsey Global Institute slokt de elektronische post jaarlijks 650 uur van alle kantoortijd op. Dat meldt The Atlantic.

Redactie digitale media
31 July 2012 14:32Gewijzigd op 14 November 2020 22:25
beeld Fotolia
beeld Fotolia

McKinsey bracht een doorsnee werkweek van een Amerikaanse kantoormedewerker in kaart en berekende dat 28 procent van de tijd wordt besteed aan de mailbox. Dat komt, aldus The Atlantic, neer op 13 uur per week en –uitgaande van 50 werkweken– 650 uur per jaar.

Het onderzoek wees verder uit dat van die 650 uur 14 procent verloren gaat aan communicatie met collega’s – tijd die bovendien niet altijd werkgerelateerd is. Niet meer dan 39 procent van de tijd zou al met al worden besteed aan ‘echt’ werken, rolspecifieke taken.

Een manier om de tijd die verloren gaat aan email te reduceren, lijkt gelegen in bedrijfsinterne sociale netwerken – zeg maar een soort Facebook binnen bedrijven. Veel informatie blijft nu opgesloten in mailboxen. Door die zichtbaar te maken op een platform zouden werknemers per week 8 procent werktijd kunnen winnen, meent McKinsey.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer