Verzorgingsproducten stuwen omzet Unilever
ROTTERDAM (ANP) – Unilever heeft in het eerste halfjaar van 2012 de verkoop van onder meer persoonlijke verzorgingsproducten flink zien stijgen. Daardoor ging de omzet van het gehele concern met 11,5 procent omhoog tot 25,4 miljard euro. Voedingsmiddelen, dranken en ijsjes verkochten juist veel slechter. Dat maakte de levens- en wasmiddelenproducent donderdag voorbeurs bekend.
De zogenoemde onderliggende omzetgroei kwam uit op 7 procent over het eerste halfjaar. Dat betekent dat dit cijfer in het tweede kwartaal lager lag dan in het eerste kwartaal. De bedrijfswinst kwam in de eerste 6 maanden van dit jaar uit op 3,4 miljard euro, een stijging met 4 procent. De nettowinst bedroeg 2,4 miljard, een plus van 1 procent.
De tak Persoonlijke Verzorging droeg met een onderliggende omzetgroei van ruim 10 procent over het kwartaal en de eerste 6 maanden fors bij aan de prestaties van Unilever. Daarentegen bleven Voedingsmiddelen en IJs fors achter, waarbij de verkoopvolumes daalden. Dat werd iets gecompenseerd door hogere prijzen.
Topman Paul Polman sprak in een toelichting van „solide en consistente resultaten”. Daarbij realiseerde Unilever „wederom volumegroei die beter was dan onze markten in wereldwijd verslechterende economische omstandigheden en een aanhoudend sterk concurrerende omgeving”.