Consument draait weg bij TomTom
AMSTERDAM (ANP) – TomTom heeft in het tweede kwartaal aanzienlijk minder consumenten voor zijn navigatiediensten weten te interesseren. De winst steeg echter dankzij compensatie in de zakelijke markt. Dat blijkt uit de resultaten die het bedrijf dinsdag naar buiten bracht.
„De zwakke economie blijft een negatief effect hebben op de vraag naar onze producten. Vooral bij consumenten neemt de vraag naar elektronica en nieuwe auto’s af”, aldus TomTom. Het bedrijf handhaaft wel de verwachting dat de winst per aandeel dit jaar circa 0,35 euro zal bedragen op een omzet van ongeveer 1,1 miljard euro.
De onderneming haalde een nettowinst van 9 miljoen euro. In het tweede kwartaal van 2011 leed TomTom nog een nettoverlies van 489 miljoen euro vanwege een last van 512 miljoen euro. De omzet daalde met 17 procent tot 262 miljoen euro. Analisten rekenden voor het afgelopen kwartaal in doorsnee op een nettowinst van 6,1 miljoen euro en een omzet van 272 miljoen euro.