Over combinatie sport en sponsorgeld wordt zelden moeilijk gedaan
Wie van voetbal, wielrennen en andere populaire takken van sport houdt, maakt een turbulente zomer door. Zo iemand komt nergens anders meer aan toe. Het is het ene evenement na het andere. Eerst het Europees kampioenschap voetbal, toen de Tour de France, straks de Olympische Spelen in Londen en dan was er meen ik ook nog een groot tennistoernooi. Veel sterkte, zou ik zeggen.
Die Olympische Spelen bezorgen de president van het organiserende comité de nodige hoofdbrekens, zo begreep ik uit een krantenbericht. Jacques Rogge, want zo heet hij, bekende dat hij in zijn maag zit met enkele sponsoren. Het betreft Coca-Cola en McDonald’s. Die steken miljoenen in de Spelen en doen dat uiteraard niet omdat ze zo van schoonspringen of discuswerpen houden. Die willen hun waren uitventen. In het geval van de frisdrankfabrikant zijn dat flessen en blikjes vol calorieën, in het geval van de patatboer gaat het om een vette hap.
Terwijl al die sportliefhebbers over de hele aardbol wekenlang op de bank hangen om naar de Olympische Spelen te kijken en daar op zich al niet van afvallen, worden ze ook nog eens door de sponsoren aangespoord om zich vol te gieten met suikerwater en zich klem te eten aan een euroknaller met McFlurry. Dat schiet niet op in de wereldwijde strijd tegen de kilo’s. Het geweten van de Belg Rogge, die voor arts heeft gestudeerd, begon daarvan toch wel wat te spreken. „Overgewicht is een serieus probleem”, zo luchtte hij zijn doktershart.
Ik vond het in ieder geval wel eerlijk. Want over de combinatie sport en sponsorgeld wordt zelden moeilijk gedaan, terwijl daar toch alle reden toe is. Dat een meerderheid in de Tweede Kamer geen tanks wil verkopen aan Indonesië omdat het daar niet helemaal pluis is – ach, wie is er nou nooit eens principieel? Maar zijn er ooit vragen gesteld over betaalde voetballers die op Nederlandse velden rondrennen in een shirt met de opdruk van Emirates? Kan me ’t niet herinneren. Toch zou dat helemaal niet zo raar zijn als daar eens kritisch naar werd gekeken, want Emirates is wel de vliegmaatschappij die in handen is van de regering van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Toegegeven, het is in dat land een stuk gezelliger dan bij de barbaren in bijvoorbeeld Iran of Syrië, maar de rapporten van Amnesty International over dat land vallen toch bepaald niet in de categorie ontspanningslectuur.
Wist u trouwens dat Heineken hoofdsponsor is van de Europese clubkampioenschappen betaald voetbal? U weet wel, die sport waarbij stomdronken supporters de schrik zijn van alle grootstedelijke politiekorpsen? In de ogen van de bierfabrikant zijn ze kennelijk nog niet laveloos genoeg en moet er nog veel meer kort en klein worden geslagen.
Pijnlijk was indertijd ook de sponsoring van de Nederlandse schaatsploeg. Die draaide jarenlang zijn rondjes met shirts aan van DSB. Deze bank speelde mooi weer van de spaarcenten van anderen en toen de toko van ellende in elkaar stortte, mocht De Nederlandsche Bank bijspringen. Je zult trouwens supporter zijn van Ajax of van Feyenoord en zo’n beruchte koopsompolis hebben afgesloten. De ene voetbalclub wordt gesteund door Aegon, de andere door ASR, beide tot de orde geroepen vanwege de woekerrentes die ze rekenden.
Ik moet er meteen bij zeggen dat sommige sponsoren gevoel voor humor hebben. Unilever bijvoorbeeld. Kijk, dat zo’n concern de landelijke voetbalbond een zak met duiten toestopt, dat hoort erbij. Zo’n bedrijf moet tegenwoordig aan maatschappelijk verantwoord ondernemen doen en dan komt zo’n jaarlijkse donatie in ruil voor de nodige reclame best wel leuk over. Maar dat het hoofd sponsoring Unilever Benelux ergens op internet verklaart dat het concern graag een bijdrage wil leveren aan het Calvé Straatvoetbaltoernooi met het oog op de gezondheid van duizenden voetballende kinderen, daar moest ik wel even om lachen.
Datzelfde concern kreeg onlangs voor de tweede keer op rij het Gouden Windei van consumentenorganisatie foodwatch. Vorig jaar was dat omdat Unilever wit brood verkoopt en doet alsof het net zo gezond is als volkoren, terwijl het dit jaar in de prijzen viel vanwege de misleidende reclame voor Becel. Hoezo bezorgd over de gezondheid van kindertjes?
Nog hilarischer gaat het toe in het wielerevenement dat momenteel gaande is, de Tour de France. Dat kent een ploeg met deelnemers die wordt gesponsord door het Belgische bedrijf Omega Pharma. Dat brengt allerlei farmaceutische huismiddelen op de markt. Daarbij moet u bedenken dat dit wielerspektakel al jaren bol staat van de dopingschandalen. De ene na de andere winnaar moet zijn medailles inleveren omdat hij zich stiekem volgespoten bleek te hebben met pepmiddelen. Die zullen heus niet door Omega zijn geleverd, maar het is wel een uiterst curieuze combinatie, zo’n pillenboer die zich verbindt aan gedrogeerde fietsers.
U denkt misschien dat ik goed verborgen informatie onthul. Nee hoor, het is allemaal in openbare bronnen te vinden. Iedereen die is ingevoerd in de sportwereld, zal dit ook allemaal wel weten. Maar ja, geld dat stom is…