„Geldverspilling loterijen grootste ergernis”
DEN HAAG (ANP) – De verspilling van geld door dure wervingsacties is volgens de Consumentenbond de grootste ergernis onder Nederlandse consumenten. De Postcodeloterij spant daarbij de kroon, stelt de bond in de Consumentengids die vrijdag verschijnt. „De marketing van de Postcodeloterij is geregeld op het randje”, stelt de Consumentenbond.
De bond reageert daarmee op uitlatingen van staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie), die misleidende wervingsacties en niet-nagekomen beloften wil verbieden.
Negen van de tien mensen vinden de reclamepost van loterijen een verspilling van papier en geld, aldus de Consumentenbond. Veel mensen krijgen regelmatig ongevraagd kraskaarten, creditkaarten, ‘gratis’ loten en cadeaukaarten toegezonden. Toppunt was de ‘gouden munt’, waarbij ontvangers het idee hadden dat ze 2500 euro hadden gewonnen bij de Postcodeloterij. De rechter bepaalde onlangs dat zes mensen alsnog het bedrag uitgekeerd krijgen, omdat zij zich misleid voelden.
De ergernissen blijken uit een onderzoek van de Consumentenbond onder 3000 consumenten. Van hen is 79 procent in het afgelopen jaar benaderd door een loterij. De Postcodeloterij is het meest actief in de wervingsacties; 78 procent van de ondervraagden wordt regelmatig benaderd met verzoeken om mee te spelen.