Speciaal onderwijs verbetert resultaten
UTRECHT – Het speciaal basisonderwijs heeft het taal- en rekenonderwijs verbeterd. Meer dan in eerdere jaren stelden scholen een taal- of rekenbeleidsplan op en ze besteden meer tijd aan de basisvaardigheden van de leerlingen.
Dat bleek donderdag uit de ”Monitor verbetertrajecten taal en rekenen speciaal basisonderwijs” van de onderwijsinspectie.
Ruim de helft van de scholen voor speciaal basisonderwijs die deelnemen aan de taalverbetertrajecten had vorig schooljaar een apart taalbeleidsplan. Meer dan 80 procent geeft de taalresultaten systematisch te analyseren en twee derde vertaalt deze analyse vervolgens vrijwel altijd naar concrete plannen om het onderwijs te verbeteren.
Van de scholen in het speciaal basisonderwijs die deelnemen aan de rekenverbetertrajecten had bijna 40 procent vorig jaar een rekenbeleidsplan. Het aantal scholen dat de rekenresultaten systematisch analyseert en dit vervolgens vertaalt naar concrete plannen, is vrijwel gelijk gebleven, zo blijkt uit het onderzoek. De scholen hebben hun onderwijs ook verbeterd door het gaan werken met groepsplannen of het verbeteren daarvan, een effectievere benutting van de geplande lestijd, het bepalen van de instructiebehoeften van leerlingen in relatie tot de leerdoelen en het verbeteren van de didactische vaardigheden van leerkrachten.
Bij taal is op 92 procent van de deelnemende scholen een nieuwe methode ingevoerd.
Meer dan 90 procent geeft aan de taal- en rekenverbetertrajecten als zinvol te ervaren.