Cultuur in Amsterdam trekt toeristen
AMSTERDAM (ANP) – Cultuur en musea blijken veel meer dan enkele jaren geleden toeristen naar Amsterdam te lokken. De cultuurhistorie van de oude binnenstad is voor 66 procent van de bezoekers een van de redenen om naar Amsterdam te komen. In 2007 was dat nog 38 procent. De helft van de bezoekers meent dat het aanbod van musea een rol speelt bij een bezoek aan de hoofdstad. Vier jaar geleden was dat een kwart.
Dat blijkt uit interviews van het Amsterdam Toerisme en Congres Bureau (ATCB) met ruim 10.000 mensen die de hoofdstad en omgeving vorig jaar hebben bezocht. Het ATCB verricht dit onderzoek eens in de 4 jaar onder toeristen, zakenmensen en dagjesmensen. De laatste keer gebeurde dat in 2007.
Een derde van de bezoekers noemt de reputatie, de sfeer en de gezelligheid als reden om Amsterdam aan te doen. De aanwezigheid van coffeeshops en softdrugs speelt voor 16,5 procent van de bezoekers een rol. In 2007 was dat 7,3 procent. Winkelen is daarentegen minder belangrijk geworden.
In vergelijking met 4 jaar geleden blijken toeristen het ook een stuk drukker te hebben. Ze ondernemen gemiddeld 10,2 activiteiten per bezoek, vergeleken met ‘slechts’ 6,8 in 2007. Bovenaan de lijst van activiteiten staan rondlopen in de stad (95 procent), museumbezoek (85 procent) en uit eten (70 procent).
Het cijfer dat bezoekers aan Amsterdam geven, is onveranderd gebleven: een 8,1. Mensen zijn tevreden over de sfeer, de compactheid van de stad en de architectuur, maar zijn minder te spreken over de drukte, de veelheid aan fietsen, de rommel op straat en het prijspeil.
De Amsterdamse bezoekerseconomie zorgt naar schatting voor een omzet van 5,7 miljard euro en ruim 50.400 voltijdbanen.