Binnenland

OuderenOmbudsman nieuw adres voor vragen en klachten

Het Nationaal Ouderenfonds lanceerde vorige week de OuderenOmbudsman, een vraagbaak en klachteninstituut. Het initiatief is volgens het Ouderenfonds hard nodig in deze economisch moeilijke tijden, waarin ook senioren flink worden geraakt.

Binnenlandredactie
3 July 2012 20:00Gewijzigd op 14 November 2020 21:57
Foto ANP
Foto ANP

De medewerkers van het fonds merken dat de doelgroep door de vele bezuinigingen en de brij aan regelgeving geen idee meer heeft waar hij recht op heeft. Tegelijkertijd weten ouderen met grote moeite de weg naar de juiste instanties te vinden. Ook familie en vrijwilligers die zorg aan een oudere verlenen, zien vaak door de bomen het bos niet meer. Dat is jammer, omdat er veel goede initiatieven en instanties zijn die senioren en hun naasten willen adviseren en helpen, stelt het Nationaal Ouderenfonds.

De OuderenOmbudsman heeft zich een aantal doelen gesteld. In de eerste plaats probeert hij de zelfredzaamheid van ouderen te bevorderen. Daarnaast wil hij een wegwijzer zijn naar de vele voorzieningen in Nederland. Vervolgens een vinger aan de pols houden door te controleren of de mensen die zijn doorverwezen ook goed worden geholpen. Mocht dit niet het geval zijn, dan neemt de Ouderen­Ombudsman contact op met desbetreffende instantie om een oplossing te vinden.

Hij wil ook als praatpaal fungeren. Slachtoffers van diefstal, discriminatie, mishandeling, onheuse bejegening door een zorginstelling of pesterijen vertellen de mensen van het Nationaal Ouderenfonds dat ze niet goed weten waar ze met hun verhaal over deze schrijnende zaken terechtkunnen. Velen zijn bang voor represailles. Sinds vorige week kunnen senioren hun slechte ervaringen –desgewenst anoniem– met de OuderenOmbudsman delen. Hij zal hierop actie ondernemen.

De ombudsman wil niet alleen fungeren als vraagbaak en adres voor klachten en praatpaal, maar ook als vertegenwoordiger van senioren optreden. Volgens de initiatiefnemers wordt er namelijk veel over de hoofden van ouderen beslist en wordt hun stem in de besluitvorming nog te weinig gehoord. De kersverse instantie zegt nauwlettend in de gaten te gaan houden of bepaalde maatschappelijke ontwikkelingen die ouderen treffen, tot extra klachten leiden. Indien nodig trekt hij hierover aan de bel. Dit gebeurt overigens alleen op landelijk niveau. Individuele klachten worden niet onderzocht.

Om recht van spreken te hebben, moet de OuderenOmbudsman wel over de nodige munitie beschikken. Hij roept senioren en mantelzorgers ertoe op met zorgen, klachten en vragen bij hem aan te kloppen.

In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is de OuderenOmbudsman niet één persoon, maar een organisatie. Vrijwilligers van het Nationaal Ouderenfonds staan bellers te woord. Zij worden in hun werk ondersteund door medewerkers van het Ouderenfonds.

De OuderenOmbudsman is op doordeweekse dagen tijdens kantooruren bereikbaar via 0900-6080100.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer