Renault Mégane scoort op procenten
De ogen van zakelijke-autokopers zijn vooral gericht op het vermijden van belastingen en een zo laag mogelijke bijtelling. Renault speelt daar met de Mégane op in.
Transporteurs rijden af en aan bij de Renaultdealers op dit moment, omdat de Mégane met de 110 pk dieselmotor niet aan te slepen is. Waarom ineens die belangstelling, zeker voor de in Nederland zo populaire Estate-uitvoering? Dat heeft alles te maken met belastingvrijstelling en de lage bijtelling.
Renault heeft de Mégane recent licht opgefrist, maar belangrijker zijn de technische noviteiten die het model heeft ondergaan. De hatchback, de coupé en de Estate hebben een nieuwe versie van de 1,5 liter dieselmotor die op tal van punten is aangepast.
De zogenaamde Energy dCi 110-motor is vooral efficiënter gemaakt. Minder wrijving, minder energievragende componenten en dan ook nog eens een start-stopsysteem zorgen voor een aanzienlijk lager brandstofverbruik. Tegelijk is bij een gelijkblijvend vermogen van 110 pk het koppel wat toegenomen tot 260 Nm bij 1750 tpm. En er is het nodige gedaan aan geluiden en trillingen, waardoor de motor een behoorlijk andere indruk geeft. Deze wijzigingen werden eerder al in de Scénic doorgevoerd.
Toen bekend werd dat de dieselvariant van de Energy ook in de Mégane zou komen, meldde Renault aanvankelijk een CO2-uitstoot van 95 g/km, waardoor het model in drie carrosserievarianten tot 1 juli in aanmerking zou komen voor vrijstelling van bpm en wegenbelasting plus bij zakelijk gebruik een bijtelling van 14 procent. Maar vlak voor de officiële lancering bleken de cijfers nog gunstiger. De auto voldoet met een uitstoot van 90 g/km zelfs tot 31 december aan de gestelde eisen.
Los van de financiële voordelen: de compacte diesel in de Mégane is een fijne machine. De souplesse is groot en daaraan gekoppeld zijn de prestaties, zoals een top van 190 km/u en acceleratie naar 100 km/u in 12,4 seconden bij de Estate. De verbeterde isolatie is zo goed dat eenmaal op weg de auto niet eens het idee geeft dat er een diesel in het vooronder ligt. Behalve het start-stopsysteem heeft de Mégane een schakelindicator en het is beslist nuttig die te volgen. Op het dashboard wordt met een pijltje aangegeven wanneer het verstandig is op of terug te schakelen. Nu is bekend dat de gemiddelde veelrijder spreekwoordelijk maar één stand van het gaspedaal kent, maar tegelijk mag hij of zij toch ook wel iets terugdoen voor de berg subsidie die de overheid op deze zuinige auto geeft. Daarom is het een uitdaging om op een realistische manier zuinig te rijden en dan te kijken waar het daadwerkelijke brandstofverbruik in de praktijk op uitkomt. De auto haalt een meer dan keurige 1 op 19,6 en dan gaat de actieradius met de 60 litertank ver in de richting van 1200 kilometer!
De uiterlijke wijzigingen aan de Mégane zijn vooral aan het front te zien, waar leddagrijverlichting tussen de bumper en de koplampen is opgenomen. Verder wordt er meer chroom toegepast op de bumper, waardoor de uitstraling net wat voornamer wordt. Waar de uitvoering met geluidsapparatuur van Bose voorheen nog een limited edition was, is deze nu aan het permanente programma toegevoegd. Deze versie is onder andere te herkennen aan de 17 inch wielen, die voor een groot deel zwart zijn gespoten. Glanzend zwart komen we ook in het interieur tegen op het dashboard, terwijl de zwartlederen bekleding met grijze inzet als optie wordt geboden. Uiteraard zit er in deze uitvoering een speciaal op de akoestiek van de auto aangepaste Boseversterker met luidsprekers. Bose past zelfs technieken toe die bij een gelijkblijvend fraai geluid minder energie verbruiken.
De stoelen zijn comfortabel, ondanks de wat vlakke zitting. De Estate is ook zeer ruim voor achterpassagiers en bagage. Achter de bank is een ruimte beschikbaar van 524 liter en dat kan worden uitgebreid tot maximaal 1600 liter. Geen wonder dat de Mégane Estate zo populair is bij leaserijders met een gezin.
Renault scoort bij de Mégane Estate Energy dCi 110 goed met de zeer complete uitrustingsvarianten die gretig aftrek vinden omdat er ‘toch maar’ 14 procent bijtelling over betaald hoeft te worden. De Expressionuitvoering staat aan de basis voor 24.604 euro. De Bose kost 26.804 euro en heeft onder meer een Bose Sound System en TomTom, terwijl de sportief ogende en afgestemde GT-Line op 27.604 euro uit komt.
Renault Mégane Estate Energy dCi 110
Energieklasse A
Topsnelheid: 190 km/h
Acceleratie: 12,4 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik: gemiddeld 1 liter op 19,6 km.
CO2-uitstoot: 90 g/km
uitstraling +
Qua uitstraling is de Renault Mégane er op details op vooruitgegaan, maar verder dan wat extra chroom en leddagrijverlichting gaat het niet.
motor ++
Een prima motor die nog beter is geworden. Dat brengt én een hoger koppel, én een lager geluidsniveau én een lager brandstofverbruik met zich mee.
stoelen -
De stoelen hebben een opvallend vlakke zitting, waardoor de zijdelingse steun niet optimaal is; gelukkig biedt de rugleuning die extra steun wel.
rijdynamiek +
Door de jaren heen is de rijdynamiek van de Mégane er behoorlijk op vooruitgegaan. Met name de besturing is veel directer. Het totale gedrag is vooral comfortabel.
ruimte ++
Door het forse bagagevolume en de flinke ruimte voor alle passagiers is de Mégane een van de ruimste stationwagons in het middenklassesegment.