Binnenland

Voor gevonden voorwerpen niet meer naar politie maar naar gemeente

DEN HAAG (ANP) – De registratie van gevonden of verloren voorwerpen ligt vanaf 1 juli volledig in handen van de Nederlandse gemeenten. Volgens het Burgerlijk Wetboek waren gemeenten sinds jaar en dag al verantwoordelijk voor de registratie, maar werd de taak in veel gevallen door de politie uitgevoerd. Daar komt nu een einde aan.

28 June 2012 21:31Gewijzigd op 14 November 2020 21:52
Foto ANP
Foto ANP

Veel gemeenten zijn de afgelopen maanden bezig geweest met de voorbereidingen voor hun nieuwe taak. Zo zijn zowel fysieke als digitale loketten geopend en centrale opslaglocaties ingericht. Burgers kunnen ook terecht op de website www.verlorenofgevonden.nl . Daarop kunnen ze zowel gevonden als verloren spullen registreren.

De website bestaat al sinds 2005 met slechts een handjevol aangesloten gemeenten. De afgelopen maanden ontstond een run op de site. Ontwikkelaar PerfectView heeft er inmiddels 152 gemeenten op aangesloten. Nog eens 160 gemeenten hebben een aanvraag ingediend.

Minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie stuurde eind december een brief over de gevonden voorwerpen aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten VNG. Opstelten vond voortzetting van deze taak door de politie onwenselijk. „Het gaat ten koste gaat van de capaciteit van de politie en het brengt kosten en administratieve lasten met zich mee.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer