„Patiënt Europsyche snel naar verzekeraar”
DEN HAAG (ANP) – Patiënten en behandelaars die in de problemen zijn gekomen door het faillissement van zorgmakelaar Europsyche moeten zich zo snel mogelijk melden bij de zorgverzekeraars. Die hebben een zorgplicht en moeten mensen die recht hebben op zorg zo snel mogelijk verder helpen. Dat stelde minister Edith Schippers woensdag in een overleg in de Tweede Kamer over de kwestie.
Behandelaars die terecht geestelijke gezondheidszorg hebben verleend, moeten hun werk ook vergoed krijgen, stelde de minister verder. Ze heeft echter geen mogelijkheden om de zorgverzekeraars te dwingen om de nasleep goed af te handelen. Wel heeft een zorgverzekeraar al toegezegd zo snel mogelijk in actie te komen. Met andere zorgverzekeraars gaat de minister nog om tafel om een termijn te bepalen om de zaak af te ronden.
Europsyche viel begin deze maand om, nadat verzekeraars de verleende zorg niet meer wilden vergoeden. Europsyche had ten onrechte zorg gedeclareerd bij de zorgverzekeraars. Door het faillissement zijn de circa 1200 behandelaars die bij Europsyche waren aangesloten, in de problemen gekomen. Ook zijn veel behandelingen van de ongeveer 10.000 cliënten van Europsyche stopgezet.
Schippers kan niet garanderen dat alle behandelaars hun werk uitbetaald krijgen en dat voor alle patiënten de zorg zal worden voortgezet. Verzekerde zorg moet worden geregeld, stelde de minister, maar zorg die niet in het pakket zit zal niet worden vergoed. Dat gebeurde in de afgelopen jaren ten onrechte wel. Mensen die toch behoefte hebben aan het voortzetten van die zorg moeten dat dan zelf betalen.
De Kamer was kritisch op de minister. Partijen als de PvdA, GroenLinks, D66 en SP vroegen een actievere rol van de minister. „Ik kan geen dingen afdwingen die niet op mijn bordje liggen”, stelde ze daarop.
Schippers benadrukte net als veel Kamerleden dat niemand blij is met de gang van zaken rond Europsyche. „De patiënten niet, de behandelaars niet. Het is een situatie die weinig winnaars kent”, stelde ze. Wel is ze blij dat er een aantal lacunes in de regelgeving naar voren zijn gekomen door de problemen. Die wil ze gaan dichten om problemen in de toekomst te voorkomen.