Lage dollar en zwakke economie plagen CSM
CSM, producent van voedingsingrediënten en zoetwaren, heeft in de eerste helft van dit jaar zijn resultaten zien teruglopen.
De nettowinst van de Diemense onderneming daalde met bijna 8 procent tot 66,5 miljoen euro. De omzet liet daarentegen een minimale stijging zien tot 1,69 miljard euro.
De prestaties werden in de eerste zes maanden sterk beïnvloed door de zwakkere Amerikaanse dollar en de haperende economie. Dat laatste had onder meer tot gevolg dat hogere grondstofprijzen onvoldoende konden worden doorberekend, zo maakte CSM vanmorgen bekend.
Ook extra afschrijving van goodwill drukte de winst. De post nam met bijna 19 procent toe tot 19 miljoen euro, het gevolg van de reeks overnames die CSM in 2002 en de eerste zes maanden van dit jaar heeft gedaan. Een belangrijke acquisitie was de Amerikaanse leverancier van bakkerijartikelen Carpro, die begin dit jaar voor 302 miljoen dollar is ingelijfd.
Voor de rest van dit jaar stelt CSM de verwachtingen fiks naar beneden bij. Het voedingsbedrijf rekent er niet op dat de markt duidelijk aantrekt. Verder is de lange, warme zomer in Europa niet goed voor de omzet van bakkerijproducten en zoetwaren. CSM ging aan het begin van dit jaar nog uit van een winststijging van 5 procent in 2003. Nu rekenen de Diemenaren op een licht lagere winst per aandeel (uit gewone bedrijfsuitoefening en voor afschrijving goodwill).