Economie

„Werkdruk bij PostNL onvoorstelbaar hoog”

DEN HAAG – Het is kwakkelen bij PostNL. Een grootscheepse reorganisatie is stopgezet, post zou vaak te laat worden bezorgd en de werkdruk zou veel te hoog zijn. Woensdag praat de Tweede Kamer over de post­sector en de situatie bij PostNL in het bijzonder.

26 June 2012 14:52Gewijzigd op 14 November 2020 21:49
Foto ANP
Foto ANP

PostNL schortte de invoering van de reorganisatie onder druk van de ondernemingsraad eerder dit jaar tijdelijk op, omdat de ingebruikname van zogeheten voorbereidingslocaties tot onverwacht grote problemen in de postbezorging leidde. Op die proeflocaties –in Utrecht en Den Bosch– moet de sortering van post in de toekomst, naast nog zeven voorbereidingslocaties elder in het land, gecentraliseerd plaatshebben.

„De reorganisatie werd in gang gezet om in een krimpende postmarkt goedkoper te gaan werken en zodoende toch de winst veilig te stellen”, zegt Dirk Schuurman, kaderlid van CNV Publieke Zaak en werkzaam op een locatie van PostNL. „Maar de wens van meer centralisatie is voorlopig uitgedraaid op een mislukking. Onder druk van de or is ze voorlopig opgeschort.”

Schuurman schrikt van de problemen binnen PostNL die hem als kaderlid dagelijks ter ore komen. „De werkdruk is onvoorstelbaar hoog. Er is minder aanbod van post, maar de wijken zijn uitgebreid en de vaste bemensing is op veel locaties meer dan gehalveerd. Werknemers met tijdelijke contracten, de zogeheten postbezorgers , zeggen massaal hun baan op.”

Schuurman wil niet zo ver gaan dat hij de postbezorging een lachertje vindt, maar hij maakt zich wel grote zorgen over de kwaliteit ervan. „De incidenten stapelen zich op. De situatie op dit moment is nog wel te behappen omdat we momenteel niet in een drukke periode zitten, zoals de periode rond Kerst. Maar of de postbezorging elke dag gaat op de manier die de Postwet voorschrijft, waag ik te betwijfelen.”

Schuurman noemt het tijdstip van bezorging als voorbeeld. „In mijn omgeving hoor ik burgers klagen dat ze pas op zaterdagavond de post in de bus krijgen. Dat kan betekenen dat postbezorgers naast hun reguliere baan koste wat kost de post nog willen bezorgen. Het kan ook zijn dat de postbezorger de boel veel te laat heeft aangeleverd gekregen vanuit de voorbereidingslocatie. Het publiek is gelukkig behoorlijk coulant jegens de postbezorger, maar de verzender van post is ongelukkig met de situatie.”

Van het overleg woensdag in de Kamer heeft Schuurman geen hoge verwachtingen. „Dit kabinet heeft marktwerking hoog in het vaandel. Het zal niet accepteren dat ze wordt teruggedraaid, wat volgens mij de beste oplossing zou zijn. Op dit moment krijgen burgers vier verschillende postbezorgers aan de deur. Het moet niet gekker worden.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer