Politiek

Treinprobleem door bliksem kleiner dan eerst

DEN HAAG (ANP) – Als de bliksem 2 jaar geleden bij Utrecht Centraal station was ingeslagen zoals vorige week maandag, had dat in de hele Randstad tot problemen met het treinverkeer geleid. Doordat de storing werd geïsoleerd, was dat nu niet het geval. Dat schrijft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) maandag in een brief aan de Tweede Kamer.

25 June 2012 12:58Gewijzigd op 14 November 2020 21:47

„Door Utrecht te vermijden was de rest van Nederland op 18 juni in principe bereikbaar per trein, zij het met een omweg en bijbehorende vertraging”, aldus Schultz. De plaats van de storing kon verder snel worden vastgesteld doordat spoorbeheerder ProRail een nieuw meldingssysteem heeft.

Schultz schrijft tevens in de brief dat het op 18 juni niet mogelijk was om de volledige dienstregeling sneller op te starten dan door de NS werd gedaan. De bliksem sloeg om 07.51 uur in, om 09.49 uur was de storing verholpen en om 15.33 uur reden alle treinen weer. Het opstarten ging wel sneller dan tijdens de problemen met het winterweer vorig jaar.

Het afhandelen van storingen lijkt dus beter te gaan, maar het gaat nog niet goed genoeg. Vooral op de communicatie met reizigers heeft Schultz nog wel iets aan te merken. „Bij een ernstige verstoring is het niet mogelijk (…) om direct exacte actuele reisinformatie te geven”, schrijft ze. Schultz wil dat de NS sneller en transparanter gaat communiceren over de vertragingen, de oorzaak van de problemen en de verwachte hersteltijd.

Schultz benadrukt in de brief dat de grenzen van het Nederlandse spoorsysteem zijn bereikt. Daardoor is het netwerk kwetsbaar voor verstoringen. Ze hoopt de komende jaren met de NS en ProRail verbeteringen door te voeren die de betrouwbaarheid van het spoor verbeteren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer