Erdee Media Groep blijft kritisch op de kosten
APELDOORN – De Erdee Media Groep (EMG) noteerde vorig jaar opnieuw zwarte cijfers. Tevens boekte het mediabedrijf een beter operationeel resultaat dan in 2010.
Een resultaat dat werd bereikt door „scherp aan de wind te zeilen”, zei EMG-directeur Bart Visser vrijdagavond tijdens een aandeelhoudersvergadering. Onder de paraplu van EMG vallen onder andere het Reformatorisch Dagblad, Terdege, Erdee Beursorganisatie, uitgeverij De Banier en nieuwssite rd.nl.
EMG boekte in 2011 een resultaat voor belastingen van 366.000 euro, met een operationeel resultaat van 151.000 euro. De fors hogere winst van 943.000 euro uit 2010 dankte het bedrijf mede aan incidentele posten, waaronder het afsluiten van een nieuw pensioencontract, waardoor het operationele resultaat in dat jaar op nul uitkwam.
De cijfers stemmen tot dankbaarheid, aldus een tevreden Visser. Hij noemde 2011 geen gemakkelijk jaar en ook op dit moment zijn de tijden onzeker. „De omzet staat nog steeds onder druk door de economische crisis en de ontwikkelingen in de markt. De advertentiemarkt laat nog geen herstel zien We moeten daarom uiterst kritisch blijven op de kosten, ook dit jaar.”
EMG besloot in 2010 om een aantal tijdelijke contracten –20 fte– niet te verlengen. Die operatie rondde het bedrijf vorig jaar af. Daarnaast voltooide het zijn strategisch vijfjarenplan uit 2007. Het bedrijf werkt nu aan een herijking van zijn toekomstvisie, waarvan het de horizon, gezien de turbulente markt, op 2014 houdt. Visser: „Papieren producten blijven voorlopig een belangrijke rol spelen.”
Het afgelopen jaar zette het mediabedrijf voorzichtige stappen op het gebied van sociale media en lanceerde het Digibron, het digitale kenniscentrum van de gereformeerde gezindte. Vooraf sprak Visser de hoop uit dat dit product zich zou ontwikkelen tot de „strategische onderlegger” van EMG. „Dat lijkt te lukken”, hield de directeur de aandeelhouders vrijdagavond voor.
Hoewel de tijden turbulent zijn, is Visser niet somber. „We zijn een zeer gezond bedrijf. En daarbij komt dat ons werk echt uniek is. Een mediabedrijf til je niet even zomaar van de grond. We bieden unieke waarde, die moeten we niet onder laten schoffelen.” Visser ziet op de lange termijn zeker toekomst voor de journalistiek. „Ik voorzie dat de vraag naar duiding en betrouwbare berichtgeving met hoor en wederhoor weer gaat toenemen. Daar moeten wij op inspelen. Wellicht met een businessmodel dat is gebaseerd op een lagere omzet, maar nog steeds met goede journalistiek.”
Ds. L. H. Oosten, voorzitter van de Stichting Reformatorische Publicatie, sloot de aandeelhoudersvergadering af met de waarschuwing van Paulus aan de Thessalonicenzen om de Geest niet uit te blussen. „Het is on-Bijbels om te stellen dat de Heilige Geest niet meer werkt. We zien uit naar geestelijke winst, maar er lijkt eerder sprake te zijn van groot geestelijk verlies. Het moreel verval van land en volk gaat door, ondanks veertig jaar RD, maar dat maakt onze roeping alleen maar sterker.”