Diefstal uit supermarkten neemt fors toe
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) maakt zich ernstig zorgen over de toename van het aantal diefstallen uit supermarkten. „Het loopt echt de spuigaten uit.”
Het CBL, de brancheorganisatie van alle supermarkten in Nederland, maakte zaterdag de nieuwe cijfers bekend. Vorig jaar is voor 180 miljoen euro (397 miljoen gulden) uit het schap ontvreemd. Dat is vergeleken met het jaar 2000 een toename van 12,5 procent.
De cijfers zijn voorlopig, maar CBL-woordvoerster M. Boer noemt ze in een toelichting „onrustbarend. Het loopt echt de spuigaten uit.” De toename is overigens lager dan voor de gehele detailhandel. De winkeldiefstal steeg vorig jaar met ruim 20 procent tot 410 miljoen euro, meldde het PlatformDetailhandel.nl. eerder vorige week.
Zowel het PlatformDetailhandel.nl als het CBL wil winkeldiefstal een halt toeroepen door het invoeren van een bronbeveiliging, een onzichtbare code op producten. De verwachting is dat deze techniek nog dit jaar een hoge vlucht gaat nemen. Momenteel is minder dan 5 procent van alle artikelen voorzien van onzichtbare beveiliging.
Op dit moment maken veel winkeliers gebruik van controlepoortjes. Sinds in 1981 de eerste detectiepoortjes bij Hunkemöller verschenen, zijn steeds meer bedrijven hun spullen zichtbaar en onzichtbaar gaan beveiligen. Het aantal controlepoortjes in ondernemend Nederland is inmiddels gestegen tot zo’n 30.000 stuks.
Door deze toename dreigt een wildgroei aan beveiligingssystemen in winkels, omdat verschillende leveranciers met uiteenlopende producten op deze markt actief zijn. De ondernemers vrezen grote problemen. Een aangeschaft artikel met onzichtbare beveiliging uit winkel A moet als het even kan niet allerlei toeters en bellen activeren in winkel B.
De vier fabrikanten van elektronische beveiligingsapparatuur en de detailhandel hebben daarom de hoofden bij elkaar gestoken. Vorige week ondertekenden zij met het PlatformDetailhandel.nl en het CBL een gedragscode om nieuwe maatregelen tegen winkeldiefstal onderling af te stemmen en consumenten daardoor te beschermen tegen ongewenst alarm. Jaarlijks geven winkeliers 230 miljoen euro uit aan maatregelen tegen criminaliteit.