Nijmeegse fietsbrug blijft voorlopig in rivier
De fietsbrug over de Waal bij Nijmegen moet voorlopig op het ponton in de rivier blijven staan. Door de extreem lage waterstand kan de 235 meter lange brug niet zoals voorgenomen in september vastgemaakt worden aan de spoorbrug over de Waal.
Dat heeft ProRail, die verantwoordelijk is voor het bevestigen van de brug, laten weten. Voor het invaren en vastmaken van de fietsbrug Snelbinder is een van de grootste drijvende bokken van Nederland nodig en daarvoor is de vaargeul voorlopig veel te ondiep. Wanneer de operatie nu plaats zal hebben is nog volstrekt onduidelijk, aldus een woordvoerder van ProRail.
De fietsbrug gaat Nijmegen verbinden met het nieuwe noordelijke stadsdeel aan de Betuwse kant van de Waal. De brug bestaat onder andere uit een boog, die de rivier overspant. Die boog is de afgelopen maanden door de aannemer gebouwd op een speciaal platform in de uiterwaarden van de rivier. Dat was nodig omdat bleek dat de Waalkade in Nijmegen niet stevig genoeg was om het gevaarte te dragen.
De overspanning is al enkele weken gereed, net als de pijlers en de verbindingsstukken op de wal. Op 13 september zou Rijkswaterstaat de scheepvaart op de Waal stilleggen, zodat het stalen geraamte aan de spoorbrug gemonteerd kon worden. Dat kan nu door het lage water niet doorgaan.
ProRail is in overleg met de gemeente, Rijkswaterstaat, de aannemer en de eigenaar van de drijvende bokken om een nieuwe datum te vinden, zegt de woordvoerder. Dat verloopt erg moeizaam, omdat er opnieuw een tijstip geprikt moet worden dat de scheepvaart op de Waal geheel gestremd kan worden. Op dat moment moeten ook de bokken weer beschikbaar zijn. De enorme bok die ingezet zou worden vertrekt echter in september voor een jaar naar het Verre Oosten. ProRail verwacht niet dat Nijmegenaren nog dit jaar gebruik kunnen gaan maken van de fietsverbinding.