Economie

Supermarkten hebben goed jaar achter de rug

LEIDSCHENDAM (ANP) – Ondanks de economische crisis kunnen de supermarkten terugblikken op een succesvol jaar. De branche behaalde in 2011 een omzet van ruim 33 miljard euro, 2,7 procent meer dan in 2010 met een omzet van 32,1 miljard euro. Bert Roetert, voorzitter van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), maakt de cijfers donderdag bekend.

14 June 2012 06:47Gewijzigd op 14 November 2020 21:35
Foto ANP
Foto ANP

Roetert is blij dat de supermarkten tot nu toe redelijk ongevoelig bleken voor de economische malaise. „Ook voor de Nederlandse foodsector zijn het uitdagende tijden. Toch hoort u mij niet klagen. Ik denk dat we als branche onze handen dicht mogen knijpen. De consument moet immers blijven eten en drinken.” Ook voor dit jaar voorziet hij nog een omzetgroei van 2 tot 3 procent.

Ondanks zorgen over de eigen financiën houden ook consumenten de moed er in, zo blijkt uit het onderzoek ConsumentenTrends 2012 van EFMI Business School dat donderdag eveneens verschijnt. Wel letten mensen bij het boodschappen doen vaker op aanbiedingen en ook kiezen ze vaker voor het huismerk. Volgens de onderzoekers bezuinigt maar een kleine groep van de benaderde personen (11 procent) flink op de supermarktaankopen. Ruim 64 procent vindt dat er in de supermarkt voordelig een gezonde maaltijd kan worden samengesteld.

Het lijkt er volgens het CBL verder op dat de inzet tegen voedselverspilling vruchten begint af te werpen. Een groot aantal ondervraagden zegt zich schuldig te voelen als thuis etenswaar wordt weggegooid. Ook geven veel mensen aan dat zij zich niet blind staren op de houdbaarheidsdatum van producten; de helft vindt zo’n uiterste datum helemaal niet nodig. Met name hoger opgeleiden menen dat veel artikelen ook nog goed te eten zijn als ze over deze datum zijn en bijna de helft zegt dat ook regelmatig te doen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer