DE kent gezellig moment op Damrak
AMSTERDAM (ANP) – Wie na ruim 30 jaar in het buitenland terugkeert in Nederland, zou een moeilijke thuiskomst kunnen verwachten. Maar het bekende koffiemerk Douwe Egberts, dat sinds 1978 in Amerikaanse handen verkeerde, werd dinsdag op de Amsterdamse beurs onthaald als de verloren, maar innig geliefde, zoon. Premier Mark Rutte kwam opdraven om het van het Amerikaanse Sara Lee afgesplitste bedrijf op het Damrak te verwelkomen.
„Douwe Egberts hoort bij Nederland als de straat versieren als er wordt gevoetbald”, liet Rutte na de openingsceremonie voor de eerste handelsdag van het bedrijf weten. De minister-president heeft er persoonlijk voor gezorgd dat de onderneming uiteindelijk koos voor een terugkeer naar Nederland, vertelde ‘chairman’ van DE (president-commissaris), Jan Bennink dinsdag. „Hij opende veel deuren”. Daarbij speelde het sentiment van een warme thuiskomst uiteraard ook mee voor het bedrijf dat in 1753 in het Friese Joure het licht zag.
In Nederland haalt DE met de merken Douwe Egberts, Senseo en Pickwick, nu 28 procent van de omzet van 2,6 miljard euro. De onderneming is actief in 14 andere landen, waaronder Brazilië waar het marktleider is en 21 procent van de inkomsten realiseert.
DE Master Blenders 1753, zoals het bedrijf nu voluit heet, heeft er zelf alle vertrouwen in dat het na de terugkeer op Hollandse bodem tot een nog grotere bloei komt. In de holding van Sara Lee dat vooral uit was op winst-maximalisatie, werd er structureel te weinig geïnvesteerd in de koffie- en theeactiviteiten. Nu kan DE zich als zelfstandig en gefocust bedrijf richten op meer innovatie, betere marketing en een kwaliteitsverbetering, beloofde topman Michiel Herkemij.
De komende twee jaar worden alle producten op de schop genomen. De verpakkingen, de blends, de smaken, alles komt aan bod, aldus Herkemij. Dat geldt voor filterkoffie, nog steeds bijna de helft van de omzet van DE, evenals voor de een-kops producten, de oploskoffie en de thee.
Senseo krijgt een nieuw apparaat en de kwaliteit van de koffiepads wordt verbeterd. Het gerucht dat Sara Lee 20 procent van de koffie uit de Senseo-pads heeft gehaald verwees DE naar het rijk der fabelen, maar „de blending was aan de scherpe kant”, concludeert het bedrijf.
Herkemij wil de omzet op termijn laten groeien met 5 tot 7 procent per jaar. Dat moet gebeuren door autonome groei, maar ook door overnames. Daarvoor heeft de onderneming zo’n 1 miljard euro beschikbaar, zei financieel topman Michel Cup. Het jachtgebied ligt voornamelijk in Oost-Europa, Azië en Latijns-Amerika.