Kwart zware aanhangwagens nog zonder kenteken
Veel transporteurs en vervoerders in de laadsector wachten tot het allerlaatste moment met het aanvragen van een kenteken en kentekenbewijs voor de aanhangwagens en opleggers in hun wagenpark. Dat meldde de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RWD) maandag. Per 1 september zijn dit kenteken en kentekenbewijs verplicht, maar voor tienduizenden voertuigen is de aanvraag nog niet binnen.
De RWD schat in dat de transporteurs en vervoerders de euro’s voor de aanvraag zo lang mogelijk in de eigen knip willen houden. Voor naar schatting een kwart van alle Nederlandse zware aanhangwagens en opleggers had de RWD twee weken geleden nog geen eigen kenteken verstrekt. Het gaat om 38.000 voertuigen.
Aanhangwagens en opleggers die zwaarder zijn dan 750 kilo, mogen na dit weekeinde zonder eigen kenteken en kentekenbewijs de weg niet meer op. „De transporteurs moeten aanpoten", zegt een woordvoerder van de RWD.
In Nederland komen naar schatting 395.000 caravans, 145.000 zware aanhangwagens en opleggers (zwaarder dan 3500 kilo) en 200.000 bedrijfsaanhangwagens, boottrailers, marktwagens en paardentrailers (750 tot 3500 kilo) voor een kenteken in aanmerking.
Van alle caravans die een eigen kenteken moeten krijgen, had 15 procent (meer dan 50.000 caravans) volgens de laatste cijfers van de RWD nog geen kenteken. In totaal zijn tot en met 30 juli bij de organisatie 681.775 kentekenbewijzen aangevraagd en 627.399 kentekenbewijzen verzonden. De RWD verwacht dat het aantal diefstallen van caravans door de invoering van het verplichte kenteken en kentekenbewijs drastisch daalt na 1 september. Het kenteken werkt ontmoedigend, aldus de woordvoerder. Bij het overschrijven van de nieuwe eigenaar op het postkantoor wordt straks via de computer gecontroleerd of de caravan als gestolen staat geregistreerd.