Economie

IHC sluit bolwerk zeescheepsbouw

IHC Caland sluit de scheepswerf Van der Giessen-de Noord. De werf in Krimpen aan den IJssel had al enkele tijd geen nieuwe orders genoteerd. Een kleine 400 mensen verliezen hun baan.

Redactie economie
25 August 2003 11:52Gewijzigd op 14 November 2020 00:30

Bij Van der Giessen-de Noord werken ongeveer 470 mensen. Circa honderd daarvan kunnen mee naar de nieuwe onderneming. Voor het overige personeel wordt ontslag aangevraagd. Dit werd maandagochtend bekend.

IHC Caland reserveert een bedrag van 45 miljoen dollar (41,3 miljoen euro), dat naar verwachting met de sluiting samenhangt. Dat bedrag gaat ten koste van de winst over 2003. IHC Caland verwacht dat het laatste schip in het eerste kwartaal van 2004 van stapel loopt.

Van der Giessen-de Noord was een van de laatste bolwerken van de Nederlandse zeescheepsbouw. De werf leek gered toen IHC Caland er in 1997 eigenaar van werd. Deze offshorebouwer wilde zijn assortiment uitbreiden met baggervaartuigen. De opleving zorgde ervoor dat Van der Giessen-de Noord nog kon groeien door de overname in september 1999 van Yssel Vliet Combinatie (YVC) IJsselwerf.

Als reden voor de sluiting geeft IHC Caland aan dat de marktomstandigheden uitermate zwak zijn. „Het is in toenemende mate duidelijk geworden dat deze werf in de huidige zeer zwakke markt niet kan overleven, als gevolg van de niet concurrerende prijsniveaus, waarop zij gedwongen is te werken.” Verder biedt de markt voor zogeheten jumbo sleephopperzuigers, de reden voor IHC Caland om de werf te kopen, voor de nabije toekomst „geen perspectief.”

Woordvoerders van de vakbonden CNV Bedrijvenbond en FNV Bondgenoten noemen de sluiting een „grote klap.” E. van der Meen (CNV Bedrijvenbond) voorziet ook een golf van ontslagen bij toeleveranciers van de scheepswerf. Volgens hem heerst er een gelaten stemming op de werf. „De perspectieven zijn slecht. Voor veel werknemers ligt uiteindelijk de bijstand in het verschiet.”

IHC Caland maakte de sluiting bekend bij de presentatie van de resultaten over het eerste halfjaar. Het bedrijf boekte een nettowinst van 34,2 miljoen dollar (31,5 miljoen euro). Een jaar eerder boekte het een winst van 42,4 miljoen dollar. Omgerekend in euro’s is de winstval nog veel groter, gezien de veranderingen in de koersen van de dollar en de euro. De omzet van de onderneming steeg van 833 miljoen dollar naar 1,1 miljard dollar.

IHC Caland brengt de overige twee Nederlandse scheepswerven die het bezit onder in een nieuwe beursgenoteerde onderneming. Het gaat om de IHC Holland en Merwede Shipyard. Beide zijn gericht op de middelgrote baggerbouw. In het vierde kwartaal van 2003 moeten de aandeelhouders toestemming geven voor de splitsing.

De aandelen van de nieuwe onderneming komen in handen van de zittende aandeelhouders. Volgens IHC Caland is het nodig het bedrijf te verdelen zodat beide onderdelen hun strategische doelstellingen kunnen halen. De twee activiteiten vertonen op dit moment weinig synergie. De afsplitsing moet aan het einde van dit jaar een feit zijn. De huidige president-directeur van IHC Caland, J. van Dooremalen, gaat de nieuwe onderneming leiden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer