Economie

„Bedrijven missen de boot buiten Europa”

ROTTERDAM (ANP) – Middelgrote bedrijven in Nederland missen winstgevende uitvoerkansen naar de zogeheten BRIC-landen, Brazilië, Rusland, India en China. Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerd onderzoek van accountants- en adviesbureau Deloitte.

6 June 2012 12:21Gewijzigd op 14 November 2020 21:27

Deloitte constateert dat slechts 12 procent van 450 onderzochte bedrijven exporteert naar de BRIC-regio. Daar is echter een grote middenklasse in opkomst waardoor de consumptie en vraag naar luxeartikelen er sterk toeneemt. Ondernemers zouden daarop moeten inspringen om de teruglopende economische groei in Europa te kunnen opvangen.

Volgens Mennolt Beelen, partner bij Deloitte, groeide de Europese economie in de jaren ‘80 en ’90 zo snel, dat veel ondernemers kozen voor minder risicovolle investeringen dichtbij huis. „De meeste bedrijven kopen alleen nog grondstoffen in buiten Europa, maar zij zouden er goed aan doen daar ook te gaan verkopen. Waarom ligt Remia-frietsaus bijvoorbeeld nog niet in de schappen in Brazilië? En waarom zit het fietsmerk Batavus nog niet in China?”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer