„Kleine kans op goedkoop ticket”
De kans om een vliegticket te bemachtigen tegen de stuntprijs waarvoor goedkope luchtvaartmaatschappijen ze aanbieden, is soms niet groter dan 16 procent.
Dat concludeert de Consumentenbond op basis van een steekproef, waarvan de resultaten vrijdag zijn verschenen in De Reisgids van de bond. De belangenorganisatie heeft geprobeerd bij vijf luchtvaartmaatschappijen (Basiq Air, easyJet, Ryanair, Virgin Express en Air Berlin) tickets tegen de aanbiedingsprijs te kopen. „Ondanks dat we ruim een halfjaar als boekingsperiode tot onze beschikking hadden, valt de kans op het goedkoopste ticket ons een beetje tegen”, aldus de Consumentenbond.
Van de prijsstunters kwam volgens de bond vaak Ryanair het beste uit de bus. Deze maatschappij gaf de meeste kans op een goedkoop ticket, waarbij de prijzen soms zelfs onder het actietarief lagen. Het goedkoopste ticket werd in veruit de meeste gevallen gevonden op de reisdatum donderdag tot en met maandag. Het voordeligst vliegen was naar de bestemming Londen.
Volgens de Consumentenbond doen de luchtvaartmaatschappijen geheimzinnig over het aantal vliegtuigstoelen die zij voor de stuntprijs aanbieden. „Zeker is dat het er in ieder geval weinig zijn”, stelt de bond vast. Of de stoelen worden slechts een heel korte periode in de aanbieding gedaan.
De belangenorganisatie waarschuwt bovendien voor bijkomende kosten, waardoor de consument met het goedkope ticket uiteindelijk toch duurder uit is. Deze extra kosten beginnen al met een toeslag (van 5 tot 6,50 euro bij easyJet) die de budgetmaatschappijen rekenen voor betaling met een creditcard. „Een beetje flauw, aangezien de creditcard het enige betaalmiddel is dat bij de boeking gebruikt kan worden”, oordeelt de bond.
Ook wijken de budgetmaatschappijen veelal uit naar vliegvelden die verder van de stad liggen, waardoor de reiziger extra geld kwijt is aan bus- en taxiritten. Verder nemen, net als veel ’gewone’ luchtvaartmaatschappijen, stuntvliegers allerlei (verplichte) kosten, belastingen en toeslagen niet in de ticketprijs mee als zij hun product aanbieden. De Consumentenbond is hier fel op tegen, omdat het een vertekend beeld zou opleveren.