IJsselmeerwater vanaf dinsdag naar West–Nederland
De waterschappen in West–Nederland voeren vanaf dinsdag IJsselmeerwater naar hun polders. Dat maakte het Waterschap Rijnland vrijdag bekend. De schappen Rijnland, Delfland en Schieland krijgen zo meer zoetwater aangevoerd, dat zij nodig hebben om verdere verzilting van het (grond)water en de bodem tegen te gaan.
De waterschappen hebben besloten IJsselmeerwater aan te voeren omdat de komende tien dagen nauwelijks neerslag wordt verwacht. Tegelijkertijd wordt het water in de Hollandsche IJssel, dat bij Gouda Rijnland binnenstroomt, steeds zilter. Als Rijnland dit water nog langer binnenlaat, ontstaat langdurig schade aan bodem en gewassen. De waterschappen verwachten dat door de inlaat van zoetwater het gemaal bij Gouda vanaf dinsdag geen water van slechte kwaliteit meer hoeft door te laten om het waterpeil in Rijnland hoog te houden.
Het besluit van de West–Nederlandse waterschappen heeft onder meer gevolgen voor de scheepvaart. In Amsterdam wordt de scheepvaart vanaf de nacht van zondag op maandag op enkele plaatsen gestremd, omdat het IJsselmeerwater eerst door de stad moet. Het goede water komt door het gemaal Zeeburg en op de route moet een aantal sluizen dicht, aldus een woordvoerder van Rijnland. Een scheepvaartverbod geldt voor de Nieuwevaart, het Lozingskanaal en de Singelgracht tot aan de Amstel.
Via het Amstel–Drechtkanaal komt het water bij Nieuwveen Rijnland binnen. In het gebied van Rijnland is de doorvaart na dinsdag tien dagen gesloten op de Drecht, de Leidsche Vaart en de Kromme Aar naar het Aarkanaal. Ook de Zegerplas is dan dicht. De waterschappen doen dit omdat de zoutprop in het Amstel–Drechtkanaal te kunnen afvoeren, zonder dat schepen het zoutige water door het gebied verspreiden.
De maatregelen hebben consequenties voor de rondvaarten in Amsterdam. Rederij Noord–Zuid Rondvaart moet bijvoorbeeld op zoek naar een alternatieve locatie voor haar zes boten. De boten die liggen bij het Rijksmuseum kunnen daar moeilijk weg door de dichte sluizen en vaarverboden.
Een woordvoerster van de dienst Binnenwaterbeheer Amsterdam benadrukt dat de beroepsvaart en daarmee ook rondvaartboten wel over de Amstel kunnen. Anders dan normaal worden de boten geschut bij de sluizen.
Land– en Tuinbouworganisatie LTO is positief over het besluit. Volgens LTO hebben de waterschappen en publieke organen veel werk verzet om de schade aan land– tuinbouw zo klein mogelijk te houden. De organisatie vindt het wel spijtig dat het niet eerder is gebeurd en dat landbouwers eerst te maken moesten krijgen met verzilt water.
Het besluit zoetwater uit het IJsselmeer te halen, kon volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat niet eerder genomen worden, ’omdat het een hele ingewikkelde operatie is’, aldus een woordvoerster. „Je moet een hele waterstroom de andere kant opduwen en dat is logistiek erg moeilijk." Zilt water inlaten was vorige week de beste oplossing tegen verdroging, maar nu regen uitblijft is toch voor het IJsselmeer gekozen, legde ze uit.