Uitzenden met een code als houvast
Zaken zijn zaken. Winst en omzet, meer telt niet. Uitzendbedrijf TopTech laat zien dat het ook anders kan. Het is mogelijk christelijke waarden en normen in het zakenleven in praktijk te brengen en er nog beter van te worden ook.
Met een omzet die de afgelopen jaren jaarlijks gemiddeld met 20 procent groeide, gaat het TopTech voor de wind. Ook in het huidige economische tij hoeven de dertig vaste medewerkers en rond de 300 flexwerkers zich weinig zorgen te maken. Op het hoofdkantoor in Woerden maken de oprichter en de nieuwe directeur van TopTech inzichtelijk hoe ze die groei proberen te verwezenlijken, én vasthouden aan de Tien Geboden.
Zoals dat gaat, na jaren voor anderen te hebben gewerkt wilde Anton Niese wel eens voor zichzelf beginnen. In 1990 richtte hij samen met zijn vrouw Patricia Niese Personeelsdiensten op, een nichespeler die zich richt op de markt voor technisch personeel. Sinds 1 januari dit jaar heeft Hans Glas, die sinds 1991 bij het uitzendbedrijf betrokken is, de touwtjes in handen. Niese, die de meerderheid van de aandelen heeft, blijft als commissaris betrokken. „Dat is een grote stap, maar ik heb het zelf verzonnen.”
Wat TopTech van veel andere bedrijven onderscheidt, is een in de woorden van Niese „unieke bedrijfscode”, gebaseerd op de Tien Geboden. Om deze hanteerbaar te maken, is voor ieder gebod een vertaalslag gemaakt. Zo luidt de concretisering van het tiende gebod: „Wij gunnen een ander zijn verworven bezit.” De zogeheten Niese Code behelst meer dan een mooi setje spreuken, benadrukt de bedenker ervan. „Ons uitgangspunt is ondernemen tot eer van God.”
Bij alle vestigingen hangt de bedrijfscode aan de wand. „We gaan er heel ontspannen, maar ook heel serieus mee om. We moeten een voorbeeldfunctie hebben. Medewerkers moeten aan ons kunnen zien dat we de regels zelf serieus nemen. Hoe gaan we met ons personeel om. Dat is meer dan alleen een kwestie van zondagsrust. Mensen moeten zich niet opgejaagd voelen.”
Alle vaste medewerkers moeten de code onderschrijven, voegt Glas eraan toe. Dat geldt niet voor de flexwerkers. Niese: „We zijn een gewone uitzendorganisatie. Opdrachtgevers verwachten van ons vakbekwaam personeel. Ik lever liever een atheïstische timmerman die aan de kwaliteitseisen van de klant voldoet dan een christen met twee linkerhanden. En ik kan niet garanderen dat een timmerman die op zijn vingers slaat niet vloekt.”
TopTech is een uitzendbedrijf, geen zendingsorganisatie, verduidelijkt Niese. „Uiteindelijk moet de code in de dagelijkse praktijk voelbaar zijn”, licht Glas toe. „De kwaliteit van een organisatie zit in de waarden en normen. Personen zijn voor ons belangrijk, we komen afspraken na, we zijn transparant, en als we fouten maken, komen we daarvoor uit. De kwaliteit van de code zit in het hart van onze vaste medewerkers.”
Het hanteren van de code betekent dat de bedrijven die flexwerkers willen inhuren aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. Glas: „Als onze waarden en normen niet sporen met die van onze opdrachtgever, en dat ten koste gaat van onze flexwerker, bespreken we dat. Als dat niet wordt omgebogen, kunnen we op korte termijn geld verdienen, maar op de lange termijn gaat het alleen maar geld kosten. Daar waar een flexwerker zich veilig en gewaardeerd voelt, zal hij zich maandagochtend veel minder snel ziek melden.”
De dagelijkse praktijk wijst het nut van de code uit. „Hans en ik zijn heel commercieel”, zegt Niese. „We blijven natuurlijk mensen. We willen omzet draaien, winst maken, groeien en bloeien. Voor je het weet, zit je op de rand van wat niet kan. Dan is het heel fijn als Hans tegen mij zegt: Hé Anton, kan dat wel volgens onze code?”
„Een intercedent vertelde me dat hij via een grote installateur een uitzendkracht kreeg aangeboden die via een ander uitzendbureau was geselecteerd. Dat bedrijf zei: Ik wil je wel hebben, maar dan wel via TopTech. De intercedent kwam in een gewetensprobleem. Juridisch mag het, maar is het ook moreel juist? Na innerlijke strijd besloot hij het toch niet te doen. Want we gunnen een ander zijn verworven bezit. De reactie van de klant was: Dat had ik eigenlijk al verwacht. Dit is voor mij reden temeer om met TopTech samen te werken.”
„We merken bij het aantrekken van vaste medewerkers, hoewel we meer moeten adverteren, dat we een zekere naam hebben gekregen. Mensen kiezen voor TopTech om voor die club te mogen werken”, stelt Niese tevreden vast. Glas: „Dat wij waarden en normen hebben, zie je ook terug in onze arbeidsvoorwaarden. Het gaat niet aan christen te spelen, en dat in praktijk te brengen door prijskoper te willen zijn.”
Dat heeft weer een keerzijde. „Helaas doen we ons werk vaak te goed. Veel flexwerkers treden bij onze opdrachtgevers in dienst.”