Opinie

Je kunt Pizza op de muren smeren, of Boter, of Rups

„De vogels fluiten, de zon schijnt eindelijk weer eens en buiten ruikt het lekker. Lente, eindelijk je korte broek weer eens aan. Campina Lentevla aardbei is een lekkere frisse vla met echte aardbeien. Lekker in de lente. En nog lekkerder in je korte broek.”

1 June 2012 22:10Gewijzigd op 14 November 2020 21:23

Ja, bij Campina weten ze er wel raad mee. Dat de tekst op de verpakking onsmakelijk ambigu is, proef je verder toch niet aan de vla, zullen ze gedacht hebben.

De tijd waarin een verpakking louter een verpakkende taak had, ligt ver achter ons. Klantbeleving en emotie staan centraal, volgens de regerende marketinggoeroes. Het lastige is dat veel reclameschrijvers en marketingstrategen de klok wel hebben horen luiden, maar niet helemáál weten waar de koster hangt.

Dus combineren ze vrijmoedig vla met korte broeken en schrijven ze rustig spreuken van Confucius op pakjes boemboe van Conimex. Alsof je uitspraken van Luther op blikken bockworst zet. („Zeg, kunnen we die Luther niet nemen?” zei de ene marketeer tegen de andere. „Die was ook Duits, toch?”)

Verffabrikant Histor –„Histor. Je huis vraagt er zelf om”– heeft zich ook grondig verdiept in de emotionele belevingswereld van z’n klanten en is hier al heel ver mee. Het ingewikkelde met kleur is, aldus ”color trainer” Leo Faasen op de website van het verfmerk, dat er zo veel over te vertellen is. „Kleur is meer dan alleen kleur, het heeft ook te maken met bewustwording en de zielenmens en nog veel meer andere dingen.”

Aha.

Nu is het op zich niet gek om kleur te associëren met emotie. Iedereen kan zich iets voorstellen bij oranje en blijheid, bij blauw en koelte, bij rood en warmte. Maar dat turkoois je heldere gedachten geeft en geel juist een gevoel van verwarring kan opwekken? Histor zegt het. Histor maakt ook heel belevenisvolle kleuren. Zo kun je Pizza op de muren smeren, of Boter, of Rucola, of Rups. Het allerbijzonderst is dat je je kozijn of trap met Histor ook in de kleur van een louter abstract begrip als Herkenning of Aanpassing kunt schilderen. Plots en Onverwacht vormen ook een leuke kleurencombi, voor de logeer­kamer bijvoorbeeld?

Arme Histor. Misschien ben ik geen zielenmens, maar ik begrijp echt niet waarom je zo ingewikkeld zou moeten doen over het simpelweg aanprijzen van je product. Vanmorgen passeerde ik een vrachtwagen van een Engels chipsmerk. „Eat More Chips” stond er simpelweg dwars over de oplegger. Hopsakee. Zo doe je dat.

Reageren? ellen@refdag.nl

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer