Consument

Hyundai i30 is Europees geluimd

tekst en beeld Tony Vos

Tony Vos
1 June 2012 16:51Gewijzigd op 14 November 2020 21:22
Vormgeving, materiaalgebruik, onderstel en techniek zijn er flink op vooruitgegaan in de nieuwe Hyundai i30. Foto Tony Vos
Vormgeving, materiaalgebruik, onderstel en techniek zijn er flink op vooruitgegaan in de nieuwe Hyundai i30. Foto Tony Vos

De nieuwe Hyundai i30 is net als z’n voorganger een middenklasser, gebouwd voor Europa én door Europeanen. Met het nieuwe model kan de consument niet meer om Hyundai heen.

De bestaande i30 is nog maar zo’n vijf jaar oud en toch lanceert Hyundai al een opvolger. De stap die vooruit wordt gezet heeft vooral positieve gevolgen voor de puntjes op de i. Vormgeving, materiaalgebruik, onderstel en techniek zijn er flink op vooruitgegaan.

Er is bij Hyundai een periode voor en een periode na de i40. Want met die grote, zakelijke auto is het merk een volledig nieuwe weg ingeslagen. Geen wonder dat de i30 op het gebied van vormgeving duidelijk overeenkomsten vertoont. Kijk bijvoorbeeld maar naar de belijning van het front, dat hier en daar net ietwat te druk is, de plaatsing en de vorm van de koplampen en de diamantvormige grille met in het midden een balk voor de nummerplaat.

Aan de achterkant geldt dat vervolgens voor de vorm van de lichtunits. Op de flanken loopt een aantal krachtige, beeldbepalende lijnen en het achteraanzicht bewijst dat de ontwerpers aan alle details hun volle aandacht hebben gegeven. Daardoor heeft de nieuwe i30 een eigen gezicht en neemt hij nog meer dan voorheen een eigen positie in tussen bovenal Europese en Japanse concurrenten. Deze Hyundai i30 i-Motion is het tweede uitrustingsniveau in het leveringsprogramma. De auto staat op stalen wielen met wieldoppen en mist bijvoorbeeld een chromen omlijsting van de zijruiten. Dat is helemaal niet bezwaarlijk, zeker niet in een pakkende kleur als rood.

Een van de grootste stappen heeft Hyundai gemaakt in het interieur. Het zal niemand verwonderen dat er ook hier parallellen zijn met de grote i40, vooral in de belijning van de middenconsole en de opbouw van het instrumentarium. Het is Hyundai uitstekend gelukt om een designtaal neer te zetten die over de hele linie wordt doorgetrokken. Op het keurig beklede stuur zitten diverse bedieningsknoppen voor audio, cruisecontrol en telefoon. De i-Motion heeft een centrale display voor de audiobediening, maar standaard geen navigatiesysteem. Direct achter het verstelbare stuur worden toerental en snelheid weergegeven, met in het midden nog ruimte voor boordcomputer en controlelampjes. De materialen waarvan het dashboard is gemaakt, voelen plezierig aan en zijn op een enkele uitzondering na niet te hard. Ondanks dat de basiskleur zwart/grijs is, is de i30 niet saai. Dat komt door bescheiden accenten en bijvoorbeeld contrasterende stiksels. Ook aan de binnenkant blijkt de vergaande aandacht voor kleine zaken.

De stoelen bieden een verrassend goede zit, ook op lange ritten, en qua ruimte achter in kan de i30 prima met de andere aanbieders mee. Dat geldt eveneens voor het bagagevolume van 378 tot 1316 liter.

Motorisch beperkt Hyundai zich op de Nederlandse markt tot de 1,6 liter viercilinder. Ook de ‘oude’ 1,4 liter benzine wordt gebouwd, maar die is vanwege de CO2-taks hier niet interessant. De 1,6 liter met directe inspuiting levert een flink vermogen van 135 pk, een waarde waar de voltallige concurrentie vanaf de instapversie niet aan kan tippen. Ook het koppel van 164 Nm is overtuigend. De motor en de voorwielen worden aan elkaar gekoppeld via een handgeschakelde zesbak en het spreekt voor zich dat de i30 is uitgerust met brandstofbesparende zaken. Op papier is het verbruik dermate gunstig dat de auto sowieso dit hele jaar in aanmerking blijft komen voor 20 procent bijtelling, maar ook in de praktijk blijkt de directe inspuiting keurig spaarzaam, met een gemiddelde van gemakkelijk boven de 1 op 14. Dat komt mede door de zogenaamde Blue Drivetechnieken, zoals onder meer een start-stopsysteem en een schakelindicator.

De basis van de nieuwe i30 is van het bestaande model afgeleid. Het is vooral de finetuning die hier het verschil maakt. Natuurlijk is de vijfdeurs bovenal een comfortabele gezinsauto met dito afstemming. Maar de gekozen setting is beslist nog een slag Europeser geworden. Het is bij de nieuwe i30 vooral het totaalpakket dat meer dan overtuigend is en dat ook nog eens tegen een behoorlijk scherpe prijs.

De nieuwe i30 begint bij 16.995 euro in de basisversie zonder airco. De i-Motion staat een trede hoger en heeft wel die felbegeerde airco in een handmatig bediende uitvoering. De prijs bedraagt dan 18.995 euro. Dieselrijders kunnen ook bij de i30 terecht vanaf 20.495 euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer