„KPN is meester in vertragen”
Zonder de onafhankelijke toezichthouder Opta komt de Nederlandse markt voor vaste telefonie nooit onder de knoet van KPN vandaan. Dat is de mening van diverse concurrenten, zo bleek gisteren uit een rondvraag. „We vragen niet om gratis dienstverlening, maar om een eerlijke prijs.”
De branchegenoten ergeren zich aan de vertragingstactiek van KPN, die menig Opta-besluit aanvecht. „KPN is meester in de vertragingstactiek. Zo wint het bedrijf tijd en kan het zijn marktaandeel beschermen”, meent directeur Per Borgklint van Tele2, aanbieder van onder meer vaste telefonie aan 1,2 miljoen klanten.
Opta heeft onlangs twee beslissingen genomen waartegen KPN zich met hand en tand verzet. Zo mag KPN klanten geen nieuwe kortingsregelingen bieden. Verder bepaalde Opta dat KPN concurrenten goedkoper toegang moet verlenen tot zijn netwerk van vaste telefonie. Dat laatste besluit vecht het telefoniebedrijf aan bij de rechter. Volgens KPN moet het onder de kostprijs leveren, waardoor de bedrijfsvoering en de netwerkkwaliteit in gevaar komen.
Concurrenten als BT, Colt, Enertel, MCI, Tele2, UPC en Versatel vinden de tarieven van KPN te hoog. Ook geloven ze niet dat het concern door de Opta-bepaling onder de kostprijs moet opereren. Zelf stelt Opta dat er sprake is van „een redelijk besluit.” Volgens een woordvoerder zijn KPN’s tarieven in Nederland aan de hoge kant in vergelijking met andere Europese landen.
Bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer wil dat Opta meeweegt dat KPN jaarlijks circa 1,5 miljard euro stopt in het netwerk. De concurrentie werpt tegen dat ook zij investeert. Tele2 spreekt van honderden miljoenen euro’s sinds 1997.
UPC heeft in zijn werkgebied een eigen netwerk aangelegd. Exclusief acquisities heeft het kabelbedrijf sinds 1999 zo’n 2 miljard euro geïnvesteerd, zegt een woordvoerder. De onderneming heeft inmiddels 160.000 telefonieklanten.
Als KPN zijn dreigement om de investeringen te verplaatsen naar het buitenland waarmaakt, wil Versatel praten over overname van het netwerk. Sinds 1998 heeft Versatel 1,5 miljard euro gestopt in zijn eigen netwerk, maar dat is niet landelijk dekkend.
Versatel stoort zich erg aan het publiciteitsoffensief dat KPN tegen Opta voert. „Een paar jaar geleden betaalden consumenten nog meerdere guldens per minuut om naar Amerika te bellen. Nu zijn dat een paar dubbeltjes. Zonder concurrentie, die Opta mede mogelijk heeft gemaakt, was dat nooit van de grond gekomen”, meent een woordvoerster.
Via het vaste netwerk kunnen consumenten niet alleen bellen, maar ook internetten. Ook internetaanbieder Tiscali en ADSL-aanbieder BBned pleiten voor versnelling van de beroepsprocedures.
Via zijn internetdochters Het Net, Planet Internet en XS4ALL domineert KPN de ADSL-markt. „Ook hier is het probleem dat KPN te veel rekent”, zegt directeur Ruud Huisman van Tiscali Benelux en Scandinavië. „We maken al jaren bezwaar tegen hun tariefstelling, maar door al die beroepsprocedures weet KPN tijd te winnen. Zo krijgt de concurrentie geen kans om soortgelijke producten tegen een redelijke prijs aan te bieden.” Tiscali investeerde tot dusver circa 40 miljoen euro in het ADSL-netwerk.
Directeur Hans Rietkerk van ADSL-aanbieder BBned, die tot nu toe 90 miljoen investeerde, vindt het „logisch” dat Opta toegangstarieven naar beneden bijstelt. „Aan het einde van dit jaar zijn er in Nederland waarschijnlijk tussen de 800.000 en 1 miljoen aansluitingen voor breedbandinternet.” KPN had eind juni 500.000 ADSL-aansluitingen.