Consument

Ford Focus als 1 liter turbo

Een paar jaar geleden waren hybrides noodzakelijk om een midden­klasse personenauto aan de normen voor belastingvrijstelling te laten voldoen. Nu komt Ford met een 1 liter turbo in de Focus.

Tony Vos
29 May 2012 15:47Gewijzigd op 14 November 2020 21:18
Aan de buitenkant van de Ford Focus vijfdeurs is niet af te leiden dat er een piepkleine driecilindermotor in het vooronder ligt. Foto Tony Vos
Aan de buitenkant van de Ford Focus vijfdeurs is niet af te leiden dat er een piepkleine driecilindermotor in het vooronder ligt. Foto Tony Vos

Nog niet zo lang geleden begon Ford wereldwijd met het verkleinen van zijn motoren, die door toevoeging van een turbo qua prestaties op niveau worden gehouden. En dat leidde tot de EcoBoost-familie, die in Europa op dit moment bestaat uit een 2,0, 1,6 en 1,0 liter. De laatste debuteert in de nieuwe Focus.

In Nederland was er haast bij de lancering van deze extra zuinige variant, die goed is voor 100 pk. Met een gemeten CO2-uitstoot van 109 g/km is deze auto namelijk tot 1 juli nog vrijgesteld van bpm en wegen­belasting. Iedereen die nog op tijd een exemplaar weet te bemachtigen, houdt die vrijstelling voor de wegenbelasting tot 1 januari 2014. Voor zakelijke rijders is het voordeel nog veel groter, omdat de auto eveneens in aanmerking komt voor 14 procent bijtelling, een voordeel dat tijdens de gehele lease­periode in stand blijft. Jammer dat er nog maar een paar maanden resten voor dit aanbod. Na de genoemde datum blijft alleen nog 20 procent bijtelling over en zal Ford ook de tweede versie uitbrengen, die 125 pk levert.

De 1 liter EcoBoost is een driecilindermotor die volledig nieuw is ontwikkeld. Door toevoeging van een turbo wordt er minimaal 100 pk geleverd, terwijl de krachtbron met een koppel van 170 Nm al bij 1400 tr/min beslist de moeite waard blijft. Het zal dan ook niet lang duren voordat de bestaande 1,6 liter viercilinders het veld moeten ruimen. Kenmerkend voor een driecilinder is een wat pruttelend motorgeluid. Ook geeft dit soort motoren doorgaans hinderlijke trillingen door aan het interieur. Niets van dat alles bij de Ford Focus. De ingenieurs van het merk hebben hun taak zeer serieus genomen, met als resultaat een krachtbron die binnen nauwelijks hoorbaar aanwezig is. Alleen als de auto stilstaat en het portier open is terwijl het gaspedaal flink wordt ingetrapt, is het geluid van een driepitter te herkennen. Ook qua trillingen verdient de nieuwe, kleine motor absoluut een pluim.

Gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak presteert de Focus 1.0 EcoBoost beslist niet onverdienstelijk. Omdat de motor al bij een uitzonderlijk laag toerental volledig bij de les is, kan in 12,5 seconden naar 100 km/u worden geaccelereerd en is een topsnelheid mogelijk van 185 km/u. Uiteraard voorziet Ford deze Focus waar mogelijk van milieusparende technieken, zoals een schakelindicator en een start-stopsysteem.

De grote vraag bij zuinige concepten is hoe het verbruik in de dagelijkse praktijk uitvalt. Van tevoren is gemakkelijk te voorspellen dat de beloofde 1 op 20,8 bij lange na niet gehaald zal worden. Gemiddeld mag eerder rekening worden gehouden met 1 op 14 tot 15. En dan blijkt het verschil met diverse andere auto’s die wat ruimer in de cilinderinhoud zitten niet groot. Natuurlijk gaat Ford deze motor ook in andere modellen inzetten, de volgende in de reeks is de B-MAX, terwijl er ook bij de Fiesta veranderingen aan komen. Zonder twijfel zal de driecilinder in deze kleinere auto ook gunstiger presteren.

De vlotte prestaties van de kleine turbomotor sluiten prima aan bij het nog steeds uitstekende onderstel van de Ford Focus. Het is met het oog op het brandstofverbruik niet verstandig om het gaspedaal geregeld te vloeren, maar wie dat doet, zal merken dat de auto tref­zeker op dit commando reageert.

De Ford Focus is een zeer actuele auto met een moderne, ingetogen uitstraling en een fraaie, maar wat drukke interieur­inrichting. Uiteraard kan ook de 1 literversie worden uitgerust met alle denkbare elektronische voorzieningen die over de veiligheid van de bestuurder en passagiers waken. Denk aan Lane Departure Warning, een camera die de verkeers­borden herkent en automatische verlichting. Helaas blijkt de werking van dat laatste systeem verre van accuraat en verblindt de auto op een snelweg in het donker regelmatig tegen­liggers. Gelukkig kan het ook uit. Voor wat betreft ruimteaanbod, afwerking en comfort doet de Focus mee in de voorste gelederen van de middenklasse.

De prijslijst van de nieuwe Focus met de 1 liter benzinemotor start bij 19.595 euro voor een speciale Lease Trenduitvoering. De consumentenversie begint 1000 euro hoger. Daarnaast zijn er een Titaniumuitvoering voor 21.795 euro (lease) en 23.095 euro (consument). Op dit moment is er alleen de 100 pk EcoBoost in de vijfdeurscarrosserie. De 125 pk en de Wagon volgen na 1 juli. Vanaf dat moment zullen ook de prijzen van de Focus 1.0 omhooggaan, omdat er bpm moet worden afgerekend.


Ford Focus 1.0 EcoBoost

Energieklasse A

motor +/-

Ford heeft een verrassende driecilinder wat betreft geluid en het achterwege blijven van trillingen. Helaas valt het brandstofverbruik wat tegen.


vormgeving ++

De vormgeving van de nieuwe Ford Focus is zeer actueel. De klant kan kiezen voor de vijfdeurs­hatchback, maar er zijn ook een sedan en zeer populaire wagon.


knoppenoverzicht -

De middenconsole heeft een bekende vormgeving. Jammer is dat daarop een grote hoeveelheid knoppen te vinden is, die het geheel niet overzichtelijk maakt.


ruimte +

Binnenin is er genoeg ruimte voor zowel voor- als achterpassagiers en een keurige hoeveelheid bagage. De stoelen bieden een prima ondersteunde zitpositie.


elektronisch snufje -

Een van de elektronische snufjes in de nieuwe Focus is automatisch groot licht. Jammer dat tegenliggers niet snel genoeg worden opgemerkt en dus worden verblind.


Topsnelheid

185 km/h

Acceleratie

12,5 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld

1 liter op 14,7 kilometer

CO2-uitstoot

109 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer