Commentaar: Afslanken Sionsberg aanvaardbaar, maar Schippers moet alert blijven
Tijdens het debat over ziekenhuis De Sionsberg in Dokkum bood de Kamer ook deze week de inmiddels bekende, verdeelde aanblik. Verantwoordelijk zorgminister Schippers, volledig gesteund door VVD, PVV, CDA en D66 en ten dele door GroenLinks en de ChristenUnie, blijft vooralsnog trouw aan de filosofie van het marktdenken. Ook in Friesland geeft zij zorgverzekeraars het voortouw bij de (her)organisatie van de zorg. Elk initiatief dat voldoet aan de kwaliteits- en bereikbaarheidsnormen van de zorginspectie kan daarbij op haar goedkeuring rekenen; ook wanneer het drastisch afbouwen van de afdeling verloskunde van De Sionsberg daarvan deel uitmaakt. In de PvdA en de SP, die topprioriteit geven aan het bereikbaarheidscriterium, vindt zij twee geharnaste tegenstanders op haar weg.
In de kwestie Dokkum lijkt Schippers vooralsnog de beste papieren in huis te hebben. Zo voerde de SP, met verwijzing naar een vorig jaar in opdracht van de Stichting Algemene Ziekenhuizen uitgevoerde scenarioanalyse, aan dat het afbouwen van de verloskunde in Dokkum gepaard gaat met een onaanvaardbaar gezondheidsrisico voor zwangeren. Dat bleek selectief winkelen. De studie toont onder andere aan dat de babysterfte licht afneemt als de kleinste ziekenhuizen worden gesloten, „onder vermijding van het gelijktijdig sluiten van meerdere ziekenhuizen in rurale gebieden”, precies wat zich in Friesland op last van de zorginspectie voltrekt.
De PvdA suggereerde dat de zorginspectie was ingehuurd om met kritische rapporten over de kwaliteit van De Sionsberg de financiële motivatie van De Friesland Zorgverzekeraar toe te dekken. Zonder aanvullend bewijs een loze aantijging.
Sterker was Schippers’ argument dat de overheid niet halfslachtig kan blijven laveren tussen aanbodbudgettering en deregulering. Na haar voorganger Klink is zij pas de tweede bewindspersoon die de stijgende zorgkosten probeert te beteugelen door het in 2007 ingevoerde systeem van gereguleerde marktwerking te perfectioneren. Dat zij dit systeem, waarbij de zorg door private partijen binnen publieke randvoorwaarden wordt uitgevoerd, nog enig respijt gunt, is met het oog op de continuïteit van beleid te verdedigen. Dat zij het met de verkiezingen in zicht aandurfde de keus te verdedigen om De Sionsberg af te slanken als dat voor de prijs-kwaliteitsverhouding van de geboortezorg in Friesland aantoonbare voordelen biedt, getuigt van moed.
Tegelijkertijd roept Schipper met haar ietwat dogmatische manier van redeneren de vraag op of ze de huidige concentratietendens in de verloskundige zorg, waardoor ook in Meppel, Winterswijk, Limburg, Zevenaar, Almelo, Roosendaal en Vlissingen ziekenhuisafdelingen dreigen te verdwijnen, niet te veel op zijn beloop laat. Marktwerking of niet, het blijft aan de minister en de Kamer om per geval te toetsen of de door de verzekeraars en ziekenhuisbestuurders aangedragen motivatie deugdelijk is.
Na de publiciteit van deze week zijn de Friese veldpartijen gewaarschuwd voor al te overhaaste stappen. Aan Schippers en de Kamer de taak om ook rond zorgsaneringen elders net zo alert te zijn.