Rabobank wil marktaandeel onder jongeren veiligstellen
De Rabobank start vrijdag een offensief om zijn marktaandeel onder jongeren te verzekeren. De bank, in Nederland marktleider als jongerenbank, wil de jeugdige klanten vooral intensiever aan zich binden.
Enkele jaren terug heeft Rabobank marktaandeel onder jongeren verloren aan de concurrentie. „Maar het is zo zeer onze bedoeling om dat terug te winnen", aldus marketingmanager Y. van Esch donderdag in een toelichting op de plannen. „We willen de jongeren vooral meer bij de bank betrekken. Als je jarenlang niets van je laat horen, mag je ook niet verwachten dat ze loyale klanten blijven."
De Rabobank wil zich eerst richten op een betere verhouding met het huidige klantenbestand, voordat er naar groei wordt gekeken. „We kunnen wel op zoek gaan naar nieuwe jonge klanten, maar daar heb je weinig aan als de bestaande Rabobankjongeren ontevreden via de achterdeur vertrekken", aldus Van Esch. Circa 45 procent van de jongeren in Nederland is momenteel klant bij de Rabobank. Dat komt overeen met 550.000 jongerenrekeningen.
Meer financiële producten afzetten bij jongeren is evenmin een doel, stelt de Rabobank. Van Esch: „Wij zien het puur als een investering in de klanten. En nee, dat levert volgend jaar geen extra geld op en het jaar daarna ook niet."
De bank gaat de jonge klanten intensiever adviseren over hoe je geld verdient en beheert. Dat gebeurt in samenwerking met verzekeringsdochter Interpolis, die bijvoorbeeld helpt met reisverzekeringen, en beleggingspoot Robeco. Ook werkt de Rabobank samen met uitzendbureau Randstad, dat onder meer gewilde bijbaantjes aanlevert. De bank mikt uiteindelijk op belangrijke momenten in het leven van jongeren: zoals het behalen van een rijbewijs, waarvoor moet worden gespaard.
Volgens Van Esch worden de jongeren als serieuze klanten benaderd. „We gaan niet opeens populaire jongerentaal gebruiken. Dat willen ze ook niet." De Rabobank heeft de nieuwe aanpak in samenspraak met de jongeren ontwikkeld.
Wel wordt er veel gebruik gemaakt van de nieuwe media. Zo heeft de bank een eigen website voor de jeugd gebouwd en wordt er gewerkt aan financiële diensten via de mobiele telefoon. „Maar wij gaan geen uitgaansagenda naar mobieltjes versturen. We willen vooral een bank zijn, niet een internetgemeenschap."