Onderzoek: Jonge lezers moeten niet letten op fouten
NIJMEGEN (ANP) – Jonge lezertjes zijn er meer bij gebaat te oefenen op wat goed gaat dan te focussen op fouten. Zo leren ze sneller en preciezer lezen. Dat blijkt uit promotieonderzoek van taalkundige Esther Steenbeek-Planting van de Radboud Universiteit Nijmegen. Haar bevindingen gelden vooral voor zwakke lezers.
„Leerkrachten en ouders oefenen nu nog veel op fouten, maar aan het begin van de leescarrière heeft dat eigenlijk geen zin. Het werkt veel beter om eerst de grove leesvaardigheid te trainen en pas als die goed onder de knie is, op de details te richten. Dus op de woorden die steeds fout gelezen worden”, aldus Steenbeek-Planting donderdag.
Pas als leerlingen het niveau bereikt hebben dat ze behoren te hebben op het einde van groep 3, heeft het zin om specifiek te focussen op woorden die fout gelezen worden. „Voor die tijd kunnen leerkrachten ze wel op de fouten wijzen, maar oefeningen waarbij ze bijvoorbeeld tien keer dat ene woord goed moeten lezen, hebben weinig zin. Het gaat erom dat ze kilometers maken, de finesses komen later wel”, legt Steenbeek-Planting uit.
Dat kinderen op jonge leeftijd vlot leren lezen is voor de rest van hun schoolcarrière van groot belang. „Een achterstand die ze vroeg oplopen, halen ze moeilijk in. Op de basisschool komen ze dan vaak nog mee, maar op de middelbare school komen ze in de problemen als ze steeds langere teksten moeten gaan lezen.”
Steenbeek-Planting promoveert op 8 juni op haar bevindingen.