Binnenland

Schultz: Schiphol mag verder groeien

De luchthaven Schiphol mag in de komende periode verder groeien, maar niet in het komende jaar. Dan moet de overheid de gevolgen herstellen van een rekenfout die Schiphol maakte bij de berekening van de geluidsoverlast.

Redactie politiek
21 August 2003 11:41Gewijzigd op 14 November 2020 00:30

Dat deelde staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat woensdag mee in reactie op een rapport van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR).

Begin juni kwam Schiphol met de mededeling dat er bij de vaststelling van de geluidsoverlast een rekenfout is gemaakt. Daardoor kan de luchthaven in de komende jaren niet verder groeien dan de huidige 400.000 starts en landingen per jaar. De nieuwe Luchtvaartwet, waarin het gebruik van de nieuwe Polderbaan is geregeld, beoogde een groei van het aantal vliegbewegingen tot maximaal 600.000 in 2010.

Staatssecretaris Schultz van Haegen vroeg direct na de bekendmaking door Schiphol aan het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium te onderzoeken of er inderdaad sprake was van een rekenfout. Dat is inderdaad het geval, zo blijkt uit het woensdag gepresenteerde onderzoek.

Daarop kondigde de bewindsvrouw direct aan dat ze de geluidsnormen voor Schiphol zal wijzigen. Dat zal niet gebeuren door wijziging van de Luchtvaartwet, maar door middel van een algemene maatregel van bestuur. Dat werkt sneller dan een wetswijziging. Dat is in het voordeel van Schiphol en de KLM. Morgen spreekt het kabinet direct over de problematiek.

Kern van de maatregel is dat Schiphol starts en landingen van de nieuwe Polderbaan mag overhevelen naar de Zwanenburgbaan. Dat zal leiden tot extra geluidsoverlast daar, maar volgens de staatssecretaris blijft de totale geluidsoverlast van de luchthaven binnen de vastgestelde grenzen. De bewindsvrouw noemde de gang van zaken „uitermate ongelukkig voor de omwonenden.”

De bewoners en de omliggende gemeenten zijn tegen het voornemen van de staatssecretaris. Dat hebben ze gezegd in de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol (CROS). De gemeenten en bewoners eisen een volledige wetswijziging met een nieuwe milieueffectrapportage

In de Tweede Kamer bestaat steun voor het voorstel van Schultz van Haegen. CDA, VVD en LPF hebben officieus laten weten de beslissing van de bewindsvrouw te steunen.

De kleinste regeringspartij, D66, heeft „ernstige twijfels” of aanpassing van de geluidsnormen wel mogelijk is. De fractie steunt in ieder geval de suggestie van PvdA en GroenLinks om over de geluidsproblematiek in de Kamer een hoorzitting te houden. Maar of een meerderheid het houden van hoorzittingen steunt, is nog niet duidelijk.

De linkse partijen willen in ieder geval de oud-ministers Pronk (VROM) en Netelenbos (Verkeer en Waterstaat), deskundigen als prof. A. Berkhout (voorzitter van de vorige commissie geluidsoverlast) en Schiphol-directeur G. Cerfontaine aan de tand voelen.

PvdA en GroenLinks hebben woensdag negatief gereageerd op het NLR-rapport. Ze vinden dat het alleen de belangen van Schiphol en de KLM dient. Volgens GroenLinks-kamerlid Duyvendak zullen inwoners van Zwanenburg, Amsterdam-Noord, delen van Amsterdam-West en de Westelijke Zaanstreek meer last krijgen van geluidsoverlast.

Omwonenden van Schiphol hebben de afgelopen jaren voor 54 miljoen euro aan schadeclaims ingediend bij het Schadeschap Luchthaven Schiphol. Het schadeschap is een samenwerkingsverband van Schiphol, Rijkswaterstaat, omliggende gemeenten en de provincie Noord-Holland.

Het schadeschap is in 1998 in het leven geroepen om claims te behandelen van burgers en bedrijven die schade ondervinden van werkzaamheden in de omgeving van de luchthaven. Sinds de oprichting heeft het ruim 220.000 euro aan schadevergoeding uitgekeerd. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat draait op voor de kosten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer