Binnenland

Schiphol mag na adempauze verder groeien

De luchthaven Schiphol mag verder groeien, maar zal het komend jaar nog wel last hebben van de eigen „domme rekenfout” bij de berekening van de geluidsoverlast. De groei zal daardoor in eerste instantie stagneren.

ANP
21 August 2003 06:58Gewijzigd op 14 November 2020 00:30

Dat blijkt uit de reactie van staatssecretaris Schultz Van Haegen van Verkeer en Waterstaat woensdag op een rapport van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium. Schultz zei woensdag dat ze bereid is regels aan te passen om de rekenfout te herstellen, maar dat dat wel tijd nodig heeft. In die periode kan Schiphol het aantal vluchten niet uitbreiden.

Schiphol biechtte de rekenfout afgelopen juni op. Schultz vroeg daarna het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium NLR om te bekijken of er inderdaad sprake was van een rekenfout. De NLR beaamde dat woensdag. „Knullig” was het oordeel. „Uitermate ongelukkig van de luchtvaartsector en voor omwonenden”, voegde Schultz er aan toe.

De staatssecretaris zei woensdag dat ze de luchtvaartwet niet wil wijzigen, maar via een algemene maatregel van bestuur mogelijk wil maken dat capaciteit van de Polderbaan wordt overgeheveld naar de Zwanenburgbaan. Daar zal de geluidsoverlast navenant toenemen, maar volgens de staatssecretaris blijft de totale geluidsoverlast van Schiphol binnen de vastgestelde grenzen. Vrijdag bespreekt ze haar plan in het kabinet.

Schultz krijgt in de Tweede Kamer steun van een meerderheid van CDA, LPF en naar verwachting haar eigen VVD, al wil die partij officieel nog niet reageren. Coalitiepartij D66 heeft echter „ernstige twijfels” of aanpassing van de geluidsnormen wel mogelijk is. De partij steunt het idee van GroenLinks en PvdA voor een hoorzitting in de Kamer.

Oud-ministers als Pronk (VROM), Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) en deskundigen als prof. A. Berkhout (voorzitter van de vorige commissie geluidsoverlast) en ook Schiphol-directeur G. Cerfontaine staan op het verlanglijstje voor een hoorzitting.

GroenLinks en PvdA zijn bij voorbaat niet bereid de regels aan te passen. GroenLinks vindt dat het NLR-rapport geschreven is volgens de logica van de luchtvaartsector en het louter de belangen van Schiphol en KLM dient.

GroenLinks-Kamerlid Duyvendak vindt dat de overheid omwonenden van Schiphol en de Tweede Kamer misleidt. Hij gelooft staatssecretaris Schultz niet als zij zegt dat de totale geluidsoverlast van Schiphol ondanks de verschuiving van vluchten van de Polderbaan naar de Zwanenburgbaan, niet zal toenemen.

Volgens Duyvendak zullen inwoners van Zwanenburg, Amsterdam-Noord, delen van Amsterdam-West en de Westelijke Zaanstreek meer last krijgen van geluidsoverlast. In de aan- en uitvliegroutes van de Polderbaan wonen minder mensen. „Straks is er meer hinder voor meer mensen”, aldus Duyvendak.

Ook de PvdA voelt niets voor aanpassing van de regels. „Schiphol moet zich aan de normen houden en die gaan we niet aanpassen. We laten de 200.000 mensen die ’s nachts wakker liggen door geluidsoverlast niet in de kou staan.”

Het CDA vindt dat de totale geluidsoverlast niet mag groeien, maar dat er daarbinnen wel geschoven kan worden. CDA-Kamerlid Haverkamp wil alleen wel een nieuwe Milieu Effect Reportage. Ook de LPF steunt het voornemen van staatssecretaris Schultz om de amvb aan te passen.

De Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol (CROS) is verdeeld over de vraag hoe de rekenfout van Schiphol moet worden hersteld. Gemeenten en bewoners eisen een volledige wetswijziging met een nieuwe Milieu Effect Rapportage. De luchtvaartsector binnen de CROS pleit net als staatssecretaris Schultz voor een algemene maatregel van bestuur, die sneller kan worden afgehandeld en dus in het voordeel is van Schiphol en KLM.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer