Omwonenden claimen miljoenen na uitbreiding Schiphol
Omwonenden van Schiphol hebben de afgelopen jaren voor 54 miljoen euro aan schadeclaims ingediend bij het Schadeschap Luchthaven Schiphol. Het schap is een samenwerkingsverband van Schiphol, Rijkswaterstaat, omliggende gemeenten en de provincie Noord–Holland.
Het Schadeschap is in 1998 in het leven geroepen om claims te behandelen van burgers en bedrijven die schade ondervinden van werkzaamheden in de omgeving van de luchthaven. Sinds de oprichting heeft het ruim 220.000 euro aan schadevergoeding uitgekeerd. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat draait op voor de betaling.
Het aantal claims neemt toe. Van de 480 claims die het Schadeschap binnenkreeg, zijn er 205 uit dit jaar. Verreweg de meeste zijn afkomstig van particulieren. Bedrijven hebben 25 schadevorderingen ingediend.
De stijging houdt verband met de ingebruikname van de Polderbaan dit jaar. Met de nieuwe vijfde baan is het aantal klachten over geluidsoverlast flink toegenomen. Door het vliegtuiglawaai van landende en stijgende vliegtuigen vrezen veel bewoners dat de waarde van hun huis omlaag gaat. Bedrijven vrezen omzetschade.
Door de Polderbaan houdt het Schadeschap rekening met een groot aantal nieuwe claims. De instantie vreest de grote toestroom nauwelijks aan te kunnen. Er werken momenteel slechts vier ambtenaren bij het schadebureau. Secretaris G. Hurtak zegt bij het ministerie van Verkeer om versterking te vragen. De afhandeling van een claim duurt volgens het bureau minimaal een jaar.