Onderzoek: Facebookende medewerkers verkwisten hun tijd niet
AMSTERDAM – Sociale media zijn niet meer weg te denken uit de samenleving en bedrijven maken er in toenemende mate zakelijk gebruik van. Slim, zo blijkt uit onderzoek van Google, want het brengt medewerkers hoger op de carrièreladder en bedrijven groeien sneller.
Internetreus Google ondervroeg 2700 leidinggevenden uit Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Zweden en Groot-Brittannië over het gebruik van sociale media in het bedrijfsleven. Dinsdag presenteerde het bedrijf de resultaten.
Van de frequente gebruikers van sociale media in Europa zegt 82 procent onlangs promotie te hebben gemaakt. Van de werknemers die bij een snelle groeier werken –een bedrijf dat op jaarbasis meer dan 10 procent groeit– geeft 81 procent aan dat sociale media een aanzienlijke impact hebben op de groei van het bedrijf. De helft van deze bedrijven zet sociale media direct in om de omzet te vergroten. Van de ondervraagden denkt ruim de helft dat een bedrijf dat niets doet met sociale media, niet zal overleven.
Volgens Peter Kerkhof, universitair hoofddocent communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam, laat het onderzoek zien dat sociale media steeds meer een serieuze aangelegenheid worden voor organisaties.
Volgens Kerkhof is niet helemaal uit te maken of actief facebookende en twitterende werknemers het goed doen op hun werk omdát ze twitteren en facebooken. Sociale netwerken kunnen inderdaad meer kennis en een breder netwerk opleveren, aldus de hoogleraar, maar het kan ook zo zijn dat ambitieuze werknemers gewoon eerder in de gaten hebben hoe sociale media werken.
Van de ondervraagden die sociale media gebruiken, zegt een derde die dagelijks in te zetten voor zakelijke doeleinden. Dat maakt hen naar eigen zeggen 20 procent effectiever. Zeven op de tien bestuurders geloven dat sociale media de strategie van de onderneming veranderen.
Spanje en Italië lopen, aldus Google, voorop met het zakelijk gebruiken van sociale media: 74 procent van de ondervraagden is professioneel gebruiker. Nederland en Duitsland bezetten de laagste plaatsen, met respectievelijk 55 en 54 procent. Opvallend: in Nederland blijken oudere leidinggevenden vaker gebruik te maken van sociale media dan hun jongere collega’s.
De belangrijkste reden om gebruik te maken van netwerksites als LinkedIn, Facebook, Twitter en Google+ is volgens de Nederlandse zakelijke gebruiker het snel vinden van mensen, informatie en kennis. Op de tweede plaats komen samenwerken en informatie delen.