GZB houdt inkomsten stabiel
DRIEBERGEN – Thuisgemeenten van zendingswerkers van de Gereformeerde Zendingsbond (GZB) in de Protestantse Kerk in Nederland moeten voortaan een derde van de kosten van de uitzending voor hun rekening nemen. Dat blijkt uit het maandag gepubliceerde jaarverslag van de organisatie.
De inkomsten van de GZB zijn vorig jaar gestegen ten opzichte van die in 2010, maar dat geldt ook voor de uitgaven.
Er is meer geld uitgegeven dan er aan giften binnenkwam, maar de GZB heeft vorig jaar wel de begroting gerealiseerd. Ook voor dit jaar is overigens een negatief saldo begroot, wat te maken heeft met een „extra bestedingsplan”, dat tot en met 2013 wordt gefinancierd uit „overtollige middelen.”
Dat de inkomsten het afgelopen jaar flink gestegen zijn, is vooral te danken aan noodhulpacties voor Japan en Kenia.
Door de teruglopende algemene inkomsten zag de organisatie zich tegelijkertijd voor de noodzaak geplaatst om nieuw financieel beleid te formuleren rond de uitzending van zendingswerkers.
De thuisgemeente van de zendingswerker heeft voortaan een inspanningsverplichting om een derde van de kosten van de uitzending voor haar rekening te nemen. Eerder financierde de GZB de gehele uitzending.
Volgens het jaarverslag, dat op 31 mei tijdens de jaarvergadering van de zendingsorganisatie wordt besproken, is in 2011 89,6 procent van de uitgaven besteed aan de doelstelling. Dat is een lichte toename ten opzichte van 2010 en de begroting.
De totale uitgaven van de GZB bedroegen in 2011 zo’n 6,5 miljoen euro. Ruim 40 procent van het geld dat de bond uitgeeft, zo’n 2,8 miljoen euro, gaat naar zending in Afrika.
Azië is het tweede grote aandachtsgebied van de organisatie. Aan activiteiten in dit werelddeel werd 1,6 miljoen uitgegeven, zo’n kwart van de totale uitgaven. De GZB steunt daar onder meer lokale voorgangers met toerustingswerk. Vaak ontbreekt het plaatselijke kerkleiders aan kennis.
De organisatie steunt momenteel 242 projecten in 47 landen. De GZB heeft 62 werkers uitgezonden, van wie de helft in samenwerking met andere organisaties. Het aantal kerkelijke gemeenten dat steun gaf, bedroeg vorig jaar 381. Ook ruim 30.000 donateurs droegen bij aan de inkomstenstroom van de zendingsbond.
De GZB stelde vorig jaar zijn nieuwe beleidsplan vast voor de periode tot 2016. Het motto voor die periode is ”Zending verbindt”. De organisatie zet nadrukkelijk in op relaties met kerken en christenen wereldwijd.
De zendingsbond heeft zijn werk onderverdeeld in vier programma’s: gemeentevorming, dienst, leren en verbinden en bewustwording.