Politiek

ProRail in feiten en cijfers

DEN HAAG (ANP) - In de politiek heerst onvrede over het functioneren van spoorbeheerder ProRail. Hieronder een aantal feiten over de organisatie die moet zorgen voor een beschikbaar en betrouwbaar spoor.

10 May 2012 17:29Gewijzigd op 14 November 2020 21:00
  • Tot begin jaren 90 waren het beheer en de exploitatie van het spoor in handen van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Sinds 2002 is het beheer van deze twee taken definitief gescheiden: de NS regelt de exploitatie, ProRail beheert de infrastructuur. In 2005 kwam er nieuwe spoorwetgeving, die in 2008 is geëvalueerd. Daaruit kwam naar voren dat de scheiding werkte en dat het goed was dat het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat wat meer afstand had genomen. De Tweede Kamer steunde dat oordeel.

  • De afgelopen tijd is echter veel kritiek gekomen op de ordening op het spoor. Door de chaotische taferelen in de winter, het treinongeluk bij Amsterdam en een grote storing rond Rotterdam wordt geopperd om het treinverkeer anders te gaan regelen. De minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen, liet eerder al weten dat ook zij wat meer sturingsmogelijkheden wil hebben. Momenteel wordt gekeken hoe dat te realiseren valt.

  • De Nederlandse staat is de enige aandeelhouder van ProRail.

  • Sinds april 2011 wordt de directie van ProRail geleid door president-directeur Marion Gout-van Sinderen. Daarnaast zijn er nog vier directieleden. Ook is er een Raad van Commissarissen, die toezicht houdt op het beleid van het bestuur en de algemene gang van zaken bij ProRail. De raad staat onder leiding van Michiel Boersma. Hij heeft de steun van vier commissarissen.

  • Doel van het bedrijf was in 2011 om klantgerichter te zijn voor reizigers en verladers en om dienstbaarder te zijn. Daarnaast gaf het bedrijf aan te willen leren van de fouten uit het verleden om zo te komen tot een robuust spoorsysteem en een effectiever optreden bij calamiteiten.

  • Bij ProRail werken ruim 4300 mensen, die samen ruim 4100 fte’s vullen. Daarnaast werden in 2011 432 fte’s ingehuurd.

  • In 2011 waren er 3 botsingen, 3 ontsporingen, 150 roodseinpassages. 94,5 procent van de treinen kwam op tijd of met een vertraging van minder dan 5 minuten aan.

  • ProRail vergeleek zichzelf met andere spoorbeheerders in Europa (in de periode 2006-2009) en kwam tot de conclusie dat de prestaties over het algemeen bovengemiddeld zijn.

  • Minister Schultz besloot in maart om ProRail een dwangsom van 300.000 euro op te leggen omdat in 2010 reizigers niet goed werden geïnformeerd bij vertragingen. Per 1 augustus wordt de NS overigens verantwoordelijk voor die taak. Over 2011 legde de minister geen last onder dwangsom (een voorlopige boete) op.

  • ProRail beheert een spoornet van 3035 kilometer lengte. 968 kilometer daarvan is enkelsporig, de rest meersporig. In totaal ligt er daardoor 7000 kilometer spoor, waar ProRail voor zorgt. De organisatie is ook verantwoordelijk voor 7352 wissels, waarvan er in 2011 215 werden vervangen. Tevens zijn er 2759 overwegen, 397 stations, 58 beweegbare bruggen, 15 tunnels en 11.599 seinen.

Bron: Jaarverslag ProRail 2011

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer