Extra overslag Rotterdam door lage waterstand
De lage waterstand van de Rijn leidt tot extra werk in de Rotterdamse haven. Veel bedrijven lossen hun lading in Rotterdam, in plaats van in Duitsland. De goederen worden verder per trein of vrachtwagen vervoerd. Andere ondernemingen slaan hun waar over van kustvaarders op binnenvaartschepen.
De kustvaarders kunnen normaal gesproken het Duitse achterland bereiken, maar hebben nu te veel diepgang, aldus het gemeentelijk havenbedrijf.
„Rotterdam wordt meteen loshaven voor het hele schip", zegt een woordvoerder van EP Stevedoring (Botlekgebied). „Tussen juni en september is er altijd meer werk, maar nu is het extreem. We hebben zeker 100.000 tot 150.000 ton extra behandeld", aldus terminalmanager G. de Jong van Van Uden Stevedoring (Merwehaven).
Stuwadoorsbedrijf Klapwijk Rapide (Waalhaven) vervoert grote hoeveelheden stalen buizen per trein in plaats van per schip vanuit Düsseldorf. De onderneming verwacht woensdag negentien treinwagons met 2500 ton buizen.