Binnenland

Veel meer klachten over openbaar vervoer

AMERSFOORT (ANP) - Bij het OV loket zijn in het eerste kwartaal van dit jaar 2222 klachten over het openbaar vervoer binnengekomen. Dat is ruim de helft meer dan in de eerste drie maanden van 2011. Volgens het OV loket gingen veel klachten over de sterke prijsverhoging van trein, bus, tram of metro. Dat maakte de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer dinsdag bekend.

8 May 2012 07:26Gewijzigd op 14 November 2020 20:57

Het OV loket vindt dat in economisch slechte tijden „enige terughoudendheid’’ op z’n plaats is wat betreft tariefsverhogingen. ,De verhogingen gaan vaak niet samen met een evenredige stijging van de kwaliteit, waardoor de weerstand bij het publiek verder toeneemt’', signaleert de organisatie. Bovendien zou een groot deel van de gebruikers van openbaar vervoer over een beperkt budget beschikken.

De omzetting van papieren sterabonnementen naar een digitale versie op de OV-chipkaart leverde eveneens veel klachten op. Het OV loket noemt de omzetting ,onvoldoende doordacht”. Er zijn grote regionale verschillen ontstaan. In sommige gebieden kan zowel met een papieren als met een digitaal abonnement worden gereisd, terwijl Noord-Brabant het sterabonnement helemaal heeft afgeschaft.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer