Twee op de vijf 1-jarigen bekijkt filmpjes op YouTube
APELDOORN – Van baby’s tot 1 jaar kijkt 15 procent televisie en speelt 13 procent met een iPad. Ook bekijkt 40 procent van de 1-jarigen geregeld filmpjes op YouTube.
Dat blijkt woensdag uit het onderzoek ”Iene Miene Media” dat werd uitgevoerd onder kinderen tot zeven jaar door Stichting Mijn Kind Online, in opdracht van Mediawijzer.net.
Van de allernieuwste apparatuur heeft een op de drie gezinnen een iPad (of ander tablet) en 12 procent een E-reader. Als er een iPad is huis is, wordt die relatief vaak gebruikt door de kinderen, de meerderheid van de kinderen mag ermee spelen. Van de 0- t/m 3-jarigen speelt 40 procent er wel eens mee en van de 4 t/m 7-jarigen 66 procent.
Media dringen ook door in de slaapkamers van kleine kinderen. Van de 4- t/m 7-jarigen heeft 17 procent een televisie en 16 procent een draagbare spelcomputer op de eigen kamer.
De gemiddelde leeftijd waarop kinderen voor het eerst internet gebruiken, is 3,5 jaar. Aan de televisie wordt de meeste tijd besteed; gemiddeld 39 minuten per dag door de 0- t/m 3-jarigen en 54 minuten door de 4- t/m 7-jarigen. Aan boekjes besteden kinderen gemiddeld zo’n 25 minuten per dag.
Toezicht
Meer dan de helft van de ouders van kinderen van 3 jaar en ouder gebruiken media samen met hun kind. Omdat ze dat zelf belangrijk vinden maar ook omdat hun kind dat wil. Een ruime meerderheid blijft in de buurt als hun kind media gebruikt. Een minderheid van de ouders gebruikt filters, en eveneens een minderheid controleert achteraf wat het kind gedaan heeft.