Vodafoneklanten bellen meer en langer
RIJSWIJK (ANP) – Klanten van Vodafone hebben woensdag vaker en langer gebeld dan normaal. Daarmee hebben ze flink gebruikgemaakt van de mogelijkheid om gratis te bellen en sms’en. Dat meldde een woordvoerder woensdagavond.
Op het gewone mobiele netwerk werd zo’n 60 procent meer gebeld dan normaal tijdens een vakantieperiode, op het snelle netwerk zo’n 50 procent meer. Ook werden ruim de helft meer sms’jes verstuurd. De gesprekken duurden gemiddeld zo’n 30 procent langer.
Volgens de woordvoerder heeft het netwerk het de hele dag goed gehouden en is een verwachte piek in de avondspits uitgebleven. De komende dagen zien ze bij Vodafone dan ook met vertrouwen tegemoet, al is zaterdag nog een lastige dag. „Dan zijn er bevrijdingsfestivals en dus hotspots. Maar ook dat zou goed moeten gaan”, aldus de woordvoerder.
Vodafoneklanten kunnen van 2 tot en met 5 mei gratis bellen en sms’en als compensatie voor de grote storing van een maand geleden als gevolg van een brand in een netwerkcentrale in Rotterdam. Het bedrijf had extra drukte voorzien en zo’n 50 extra personeelsleden ingezet om problemen te voorkomen. Die blijven ook de komende dagen nog aan het werk.
Door de brand in Rotterdam was telefoon-, sms- en internetverkeer van Vodafoneklanten vorige maand dagenlang ernstig verstoord, vooral in de regio Rotterdam-Den Haag. Van de 5,3 miljoen klanten die Vodafone in Nederland heeft, ondervond ongeveer een kwart hinder van de storing.
Als compensatie mogen Vodafoneklanten 4 dagen gratis bellen en sms’en. Klanten met een data-abonnement voor tablets krijgen 10 procent korting op hun abonnement in mei. De Consumentenbond liet eerder weten het gebaar van Vodafone onvoldoende te vinden. Minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) is in overleg met de telecomproviders over een noodnet, waarnaar bij grote storingen kan worden uitgeweken.