Doorbraak in Belgisch godsdienstonderwijs
BRUSSEL – Belgische scholen gaan in hun godsdienstonderwijs voortaan ook aandacht besteden aan andere levensbeschouwingen. Dat hebben de inspecteur-adviseurs van alle erkende godsdiensten in België met elkaar afgesproken, schrijft De Standaard.
Leerlingen in het voortgezet onderwijs zullen, vanuit hun eigen levensbeschouwing, gestimuleerd worden leerlingen met een andere levensbeschouwing te leren kennen, begrijpen en met hen samen te werken.
Waar in katholieke scholen leerlingen tot nu toe alleen maar katholiek godsdienstonderwijs kregen, zal de leerkracht daar nu de dialoog moeten aangaan over andere levensbeschouwingen. Doet hij dat niet, dan kan hij daarvoor op de vingers worden getikt.
„Neem het busongeval in Zwitserland”, zegt inspecteur-adviseur Francis Jacobs in De Standaard. „Dat kan een aanleiding zijn om een gezamenlijk project op te zetten over dood, verdriet, lijden. En over hoe de verschillende levensbeschouwingen daarmee omgaan.”
Volgens de inspecteur-adviseurs, die het initiatief namen tot deze maatregel, is er sprake van een doorbraak. Tot nu toe bewaakten de diverse levensbeschouwingen hun eigen inhoud. Nu worden ze verplicht zich open te stellen.
„Kinderen moeten een eigen, open identiteit vormen met respect voor de anderen. Zo dragen de levensbeschouwelijke vakken ertoe bij dat de samenleving toleranter en democratischer wordt, ook al zijn het geen lessen maatschappijleer.”
Lees ook “Godsdienstles wordt geschrapt op Belgische scholen”